Vilken dragbil du väljer har stor betydelse för hur tung husvagn du får dra. Bilen måste minst klara att dra både husvagnen och lasten – det som kallas husvagnens bruttovikt.
Hur tungt släp får dragbilen dra?
Det beror på bilen. Olika dragbilar har olika hög släpvikt, och det kan även skilja mellan olika motoralternativ inom samma bilmodell.
Utöver bilen påverkar även förarens körkortsbehörighet hur tungt släpet får vara. Släpets och bilens totalvikt är de viktigaste siffrorna. Den som inte följer reglerna riskerar böter.
- Med vanlig B-behörighet får du köra en personbil med totalvikt på högst 3 500 kilo och antingen 1) en husvagn med en högsta totalvikt på 750 kilo eller 2) en husvagn som väger mer än 750 kilo om bilens och husvagnens totalvikt inte är över 3 500 kilo.
- Med utökad B-behörighet (B96) får bilen och släpet tillsammans inte ha en totalvikt som överstiger 4 250 kilo.
- Med BE-behörighet (tungt släp) får du köra en personbil med en totalvikt på högst 3 500 kilo och ett släp som också får ha en totalvikt på högst 3 500 kilo.
Undantag:
- Om du har ett B-körkort utfärdat före den 1 juli 1996 får du köra en personbil med en totalvikt på över 3 500 kilo.
- Om du har ett BE-körkort utfärdat före den 19 januari 2013 finns ingen begränsning i hur tungt släpet får vara förutom bilens egen begränsning.
Kan jag använda en elbil som dragbil?
Ja, det går bra! Det viktigaste är förstås att bilen har dragkrok, och tidigare var det svårt att hitta elbilsmodeller med dragkrok. De har dock blivit fler och numera finns ganska många elbilar med dragkrok. Se vår lista längre ned på sidan.
Tänk dock på att den högsta tillåtna släpvikten ibland kan vara förvånansvärt låg. Det beror på att biltillverkarna inte vill att bilen ska få för kort räckvidd. Förbrukningen ökar nämligen rejält med en tung husvagn på kroken och det förkortar räckvidden.
Fördelen med att använda en elbil är förutom miljöaspekten att den har bra vridmoment redan från stillastående. Den behöver alltså inte varvas för att ge full kraft, som bilar med förbränningsmotorer.
Hur är det att använda en elbil som dragbil?
- Husbil & Husvagn har tidigare testat en Tesla Model X som dragbil med en stor Polar 680 på kroken. Resultatet blev en väldigt stabil, tyst och bekväm resa. Nackdelen är att räckvidden förkortas och hur det gick på vår resa kan du läsa här.
- Vi har även kört elbilen MG Marvel R med en liten husvagn (690 kilo) på dragkroken. Hur det gick och hur hög förbrukningen blev kan du läsa här.
- Även norska elbilsföreningen har gjort ett test med elbilarna Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model X med en 6,6 meter lång Hobby 460 på kroken. Räckvidden hamnade på 20–30 mil. Du kan läsa mer här.
Hur snabbladdar jag en eldriven dragbil?
Ibland kan det vara klurigt att snabbladda elbilen med en husvagn tillkopplad. På vissa snabbladdare går det bra, särskilt om du laddar vid en tidpunkt när det är lite trafik och tomt vid laddaren.
Men om det är fullt kan det ibland vara smartast att parkera husvagnen för sig, koppla bort den och sedan ladda bilen för sig – även om det är en del arbete.
Är det något jag måste tänka på med en elbil som dragbil?
Elbilar är betydligt tyngre än motsvarande bensin- eller dieselbil. Det påverkar hur tungt släp du får dra.
Ett exempel är Audi e-tron med en totalvikt på cirka tre ton. För den som bara har vanligt B-körkort innebär det att husvagnen får ha en totalvikt på omkring 500 kilo. Med utökad B-behörighet får släpet ha en totalvikt på cirka 1 250 kilo.
För dig som funderar på att skaffa en elbil som förmånsbil, tänk på att alla tillval som exempelvis dragkrok ökar förmånsvärdet.
Vilka elbilar har dragkrok?
Listan över elbilar med möjlighet till dragkrok blir hela tiden längre. I nuläget finns dessa modeller att välja på.
Bilmodell | Högsta släpvikt, kg |
---|---|
Aiways U5 | 1 500 |
Audi e-tron | 1 800 |
Audi e-tron Sportback | 1 800 |
Audi Q4 e-tron | 1 000 |
Audi Q4 e-tron Sportback | 1 000 |
Audi Q8 e-tron | 1 800 |
Audi Q8 e-tron Sportback | 1 800 |
BMW i4 | 1 600 |
BMW iX | 2 500 |
BMW iX1 | 1 200 |
BMW iX3 | 750 |
Byd Tang | 1 500 |
DFSK Seres 3 | 1 200 |
Fisker Ocean | 1 820* |
Ford Mustang Mach-E | 1 500* |
Hongqi E-HS9 | 1 500 |
Hyundai Ioniq 5 | 1 600* |
Hyundai Ioniq 6 | 1 500* |
Hyundai Kona | 300 |
Jaguar I-Pace | 750 |
Kia e-Soul | 300 |
Kia EV6 | 1 800* |
Kia EV9 | 2 500 |
Kia Niro EV | 1 600 |
Lexus RZ 450e | 750 |
Maxus Euniq 5 | 400 |
Mercedes EQA | 1 800* |
Mercedes EQC | 1 800 |
Mercedes EQE | 750 |
Mercedes EQE SUV | 1 800 |
Mercedes EQS | 750 |
Mercedes EQS SUV | 1 800 |
MG 4 | 500 |
MG 5 | 500 |
MG Marvel R | 750 |
Nio ET5 | 1 400 |
Nio EL7 | 2 000 |
Nissan Ariya | 1 500* |
Polestar 2 | 1 500 |
Polestar 3 | 2 200 |
Renault Megane E-Tech | 900* |
Skoda Enyaq | 1 400* |
Subaru Solterra | 750 |
Tesla Model 3 | 1 000 |
Tesla Model X | 2 250 |
Tesla Model Y | 1 600 |
Toyota bZ4X | 750 |
Volkswagen ID.4 | 1 200* |
Volkswagen ID.5 | 1 200* |
Volkswagen ID.Buzz | 1 000 |
Volvo C40 | 1 800* |
Volvo XC40 | 1 500 |
Volvo EX90 | 2 200 |
Xpeng G9 | 1 500 |
*) Beroende på version
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.