Bild
Nästa artikel
Bränsleceller på plats om fem år

Bränsleceller på plats om fem år

NYHETER

Batteridrivna transportbilar, eller mer direkt uttryckt basfordon till husbilar, har hittills inte fått något lyft. Däremot diskuteras bränsleceller flitigt. Blir tekniken än mer intressant nu när BMW nu satsar stort och menar att räckvidd och pris blir jämförbart med bensinbilars redan om fem år?

Det är ingen ny teknik. Bränslecellsbilar som basfordon finns redan där Mercedes Sprinter får tjäna som exempel. Den är inte i produktion men ska enligt tillgängliga uppgifter vara klar att tillverkas och skulle kunna revolutionera hela transportbilssektorn. Åtminstone när det finns en utbyggd infrastruktur så den går att tanka.

Problemet är helt enkelt att räckvidden för batteridrivna elbilar är för kort, vikten för hög och priserna alldeles för höga. Som exempel på det kan man ta den i praktiken enda batteridrivna husbilen som marknaden erbjuder idag, WOF Iridium. Under gynnsamma förhållanden uppges den ha 40 mils räckvidd men då till ett pris som i runda tal är dubbelt mot något jämförbart med dieselmotor. När den "tankas", laddas, tar det därutöver lång tid.

Även som dragbilar har batteridrivna elbilar klara begränsningar. De har helt enkelt inte kapaciteten till det utom i undantagsfall. Lösningen där heter hybriddrift men innebär i praktiken fortfarande ett beroende av framför allt bensin eftersom batterierna sällan räcker för mer än cirka fem mils körning.

I en lång intervju med BMW:s chef för vätgassatsningen, Jürgen Guldner, i The Telegraph ger BMW sin syn på framtiden och där har bränslecellsbilar en given plats. I slutet av 2022 ska BMW lansera den vätgasdrivna X5 och det är intressant läsning, inte minst för husbilister.

– Vi ser dem inte som konkurrenter till batterielbilar, utan som ytterligare ett erbjudande till våra kunder, säger han.


I dagsläget är dock antalet tankställen för få men de ökar snabbt i antal och målet är att det ska vara klart under en mil till närmaste station. Idag finns det 80 stycken i Tyskland men förväntas öka till mellan 250 och 400 redan 2025.

Men med den satsning som BMW nu inleder kanske det öppnas upp för en ny era när det gäller drivning av tyngre bilar likt husbilar. I ett slag kan fordonen bli både mer miljövänliga och få en räckvidd jämförbar med dagens situation.

 

Vilken framtida bränslelösning för husbilar tycker du verkar mest intressant?

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.