Bild
Nästa artikel
Dags att tänka på vinterdäcken

Dags att tänka på vinterdäcken

NYHETER

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute och från den 1 oktober är det lagligt att använda dubbdäck. Men man måste inte vänta till sista dagen.

Varje vintersäsong inträffar tusentals trafikolyckor och över tusen personer skadas allvarligt, många av dessa olyckor beror på isiga vägar. Att byta däck i tid och kontrollera dem ofta är det allra viktigaste för att slippa olyckor på vintern och förutom att den som kör med fel däck riskerar sin egen och andras säkerhet kan det även bli ekonomiskt kostsamt, den som har sommardäcken på efter första december riskerar förhöjd självrisk på försäkringen vid en olycka. Som hjälp att hålla koll på slitaget har många däck en liten slitageindikator på utsidan av gummit men man bör ändå ha marginal. Ju mer slitna däck desto större risk.

– SMHI har utfärdat varningar om snö och halka. Den som inte har bytt till vinterdäck när novemberhalkan slår till utsätter både sig själv och andra för onödiga risker. Frosthalkan är särskilt lömsk – den är oftast helt osynlig vilket gör det mycket riskabelt på vägarna, speciellt om sommardäcken fortfarande sitter på, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If i ett pressmeddelande.

Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If tog fram förra året väntar över var femte bilist fram till sista dagen med att byta till vinterdäck. Och endast sex av tio följer rekommendationen om att låta väderleken bestämma när det är dags att skruva av sommardäcken. 

– Sista datumet är förstås inte att betrakta som en rekommendation – helst ska man ju ha bytt till vinterdäck i god tid innan dess. Det är viktigt att man inte stirrar sig blind på kalendern, utan istället fokuserar på temperatur och väglag, säger Johan Granholm.


Särskilt utsatta platser är vägar längs med öppet vatten men även broar då de kyls både underifrån och ovanifrån och i skuggiga skogspartier kan nattens kyla ligga kvar länge och fukten bli till is.

– Det gäller att ta det lugnt på vägarna – framför allt på morgonen, efter nattens kyla. Frosthalkan kommer ofta väldigt plötsligt. Om det är någon plusgrad i luften, vägen är fuktig och vädret håller på att klarna upp finns det också stor risk för att vägbanan snabbt fryser när temperaturen sjunker. Det kan då bli dåligt väglag och väldigt halt, säger Johan Granholm.

Men det är också viktigt att hålla koll på de däck som legat till sig över sommaren – hur dubbarna ser ut, om man kör på dubbdäck, lufttrycket i däcken, och mönsterdjupet. Enligt lag ska mönsterdjupet i vinterdäck vara minst tre millimeter för husbilar under 3,5 ton men fem millimeter för de som är tyngre. Därutöver kör väldigt många med för lågt lufttryck.

– Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, till exempel om du behöver väja för ett rådjur eller en älg, och det förlänger bromssträckan. Dessutom drar bilen mer bränsle/el och däcket slits snabbare. Man brukar säga att man halverar däckets livslängd om man kör med ett lufttryck på 70 procent av det rekommenderade, säger Johan Granholm.

Datum för vinterdäck

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbdäck.

Den 1 oktober har du laglig rätt att sätta på dubbdäcken. Senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner.

Du får alltså använda dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april, eller om väglaget kräver det. Det viktigaste är att däcken ska var anpassade till de omständigheter som råder.

Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på den plats du befinner dig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.