Nästa artikel
Första lastbilen klampad
NYHETEN

Första lastbilen klampad

Publicerad 2 mars 2015 (uppdaterad 1 oktober 2019)
Det blev en överlastad lätt lastbil som blev det första klampade fordonet i Sverige. Ägaren tvingas lasta ur innan färden fick fortsätta, blir det även så för överlastade husbilar?

Polisen har nu premiärklampat den första bilen efter det att den nya lagen trädde i kraft den 1 mars. Metoden kommer att användas fram till årsskiftet och det kan handla om rattfylleristers bilar eller kraftigt överlastade lastbilar, så även husbilar, i det här nationella projektet som leds av trafiksektionen vid Uppsalapolisen där Mats Östman är chef.

– Du kan inte komma åt att skruva av den utan att förstöra ventilen och om du kör i väg så kommer däcken tömmas på luft, säger Mats Östman.

– Tillåten vikt på lasten för en lätt lastbil är 3,5 ton eller 750 kg. Det här fordonet hade en överlast på 2330 kg. Fordonet var för litet för att göra den här tranporten skulle man kunna säga, säger Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen till Sveriges Radio.

Klampningen gjordes redan innan klockan sju på söndagskvällen då den lätta lastbilen fick den tvivelaktiga äran att premiärklampas. Klampningen gjordes med ventillås på E4, trafikplats Tre ängar som ligger ungefär 1,5 mil norr om Uppsala.

– Lastbilen var från ett annat EU-land och skulle transportera en sportbil som skulle upp till Norrland, berättar vakthavande befäl Tommy Karlsson och förklarar att tanken med lagen är att man ska få bukt med fuskande inom åkernäringen.

Det tog bara drygt två timmar efter klampningen innan Uppsalapolisen fick klartecken att låta lastbilen åka vidare efter det ägaren ordnat transporten av lasten på annat sätt.

Enligt TT var detta fordon det enda som klampades av Polisen på premiärdagen och Tullen ska inte ha klampat någon. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.