Bild
Nästa artikel

Polisen talar

INSÄNDARE

I vår mailbox landade en insändare om husvagnars lastvikter. Vi har tidigare tagit upp detta ämne men denne polis visar återigen på det absurda i dagens regelverk.

Jag är husvagnsägare och tillika trafikpolis och idag jobbande som trafikutredare i Halland.
 
Jag har en husvagn Knaus 580-2003 och totalvikten är 1500 kg, tjänstevikten 1390 kg och lastvikten 110 kg.
 
Om man läser Trafikförordningen så döms förare till penningböter om man brukar fordon-släpvagn med överskridande av maximilast om föraren han eller hon kände till eller borde känt till hindret för fordonets brukande. Om detta står det i Trafikförordningen 14 kap 4§.
 
När det gäller lastvikten i mitt fall så förstår alla att detta är ”omöjligt” att hålla. Hur skall man som ägare veta vad som är tjänstevikt på en husvagn? Tjänstevikten för släpfordon är enligt Lagen om vägtrafikdefinitioner ”Vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet”. Blir man klokare av det?
 
Man lastar husvagnen med husgeråd, hushållsmaskiner mm. Man sätter på markis med tillbehör. Man lastar kläder och andra saker man skall ha med sig. Man kanske har cykelställ och då lastar man kanske 2 cyklar. Man kanske lastar i lastutrymme förtält med tillbehör som är mycket tungt. Man har diverse verktyg. Kanske man har air-condition och centraldammsugare. TV och annan musikanläggning. Finns denna extrautrustning i tjänstevikten? All denna last ingår i lastvikt.
 
Nu är det så att om man överskrider maximilasten med mer än 20 % och blir vägd så skall polis hindra fortsatt färd. Det kostar böter och i detta fall 20 % med 2000 kr. Om man har överskridit med 41 % och mer är det 4000 kr i böter. Om man har överskridit maximilasten 100 % och högre så skall körkortet omhändertas.
 


I mitt fall med vår husvagn har jag lastvikt 110 kg. Totalvikten 1500 kg. Skulle jag bli vägd och vågen visar 1610 kg så har jag överskridit maximilasten med 100 %. 
 
Jag har kontrollerat lastvikten på några andra husvagnar Adria 563-2012  som har totalvikt 1900 kg, tjänstevikt 1710 kg och lastvikt 190 kg. Adria 663-2007 har totalvikt 1900 kg, tjänstevikt 1710 kg och lastvikt 190 kg.
 
Senare år har lastvikten blivit väldigt låg. Detta bara för att totalvikten skulle passa körkortsbehörigheten B högst 3 500 kg. Nu har reglerna ändrats så att om man har utökad B-behörighet så har man rätt att köra sammanlagd totalvikt på 4250 kg.
 
Med detta menar jag på att det är många husvagnsägare som inte vet om problematiken när man lastar husvagnen och då är ute och kör. Varför bygger man husvagnar med så låg lastvikt? I nuläget anser jag att man kunde höja totalvikten för att för att få högre lastvikt.
 
Roger Löfstedt
Trafiksektionen
Halland

Artikeln ursprungligen publicerad 2014-08-12

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Morell
2014-08-12 13:35

Helt rätt Roger Löfstedt.
Jag själv har kört husvagn i många år och har med den senaste vagnen besiktigat upp totalvikten till högsta möjliga värde enligt tillverkarintyget. Det innebär en lastvikt på 220 kilo för min husvagn.
Det finns husvagnsmodeller som har så låg lastförmåga som 25 kilo! Ett värde som i praktiken innebär att vagnen inte kan lastas, ens med det nödvändigaste.
Bilden kompliceras ytterligare med de moderna bilarnas begränsade dragvikter. Förr drog exempelvis en Volvo V70 1 800 med behörighet BE. Idag ligger en "normal" V70 på 1 600 kg, alltså 200 kg lägre dragvikt. Drive-modellerna av V70 klarar endast 1 300 kg.
De fyrhjulsdrivna varianterna klarar 1 800 kg. De äldre XC 70 modellerna har en dragvikt på 2 000 kg.
Denna röra av olika dragvikter, tjänste och totalvikter skapar en näst intill omöjlig situation för den som inte är tillräckligt påläst.

Thomas Morell
F d bilinspektör
Trafikpolisen Skara

#2
Torsten F
2014-08-14 14:59

Lita inte på "tillåten lastvikt"! De flesta vagnar väger mer än den angivna tjänstevikten så stora delar av lastvikten är förbrukad innan du börja lasta vagnen. Vikten får variera upp till 5% enl EU-bestämmelserna,
dvs 75 kg för 1500 kg-vagn. Dessutom är s k Sverigeutrustning och annan tilläggsutrustning oftast
I praktiken skulle prblemet

#3
Torsten F
2014-08-14 15:13

Min kommentar #2 flög ut innan jag var klar. Fortsättning:
I praktiken skulle problemet vara mindre om man beräknade böterna som i mer civiliserade länder, typ Danmark och Tyskland. Dom räknar övervikt (som % av totalvikten) i st f överlast som sker i Sverige. Dessutom tillämpar dom en frizon innan böter tas ut. I Tyskland få vagnen väga upp till 5% mer än totalvikten innan man börjar räkna övervikt (om jag kommer ihåg rätt). I Sverige kunde körkort ha rykt om man hade låg "tillåten lastvikt".

#4
conny-555
2014-08-16 09:53

Vansinne med för låg lastvikt!

Det borde inte gå att registrera en husvagn med lägre lastvikt än 250kg .

Själv höjde jag min lastvikt för några år sedan från 240kg till 350kg (totalvikten från 1390kg till 1500kg).

Detta pga av att vi vägde varje pinal vi la in i vagnen.

#5
510L
2014-08-21 19:02

Vägde min Adria 613 PK på en av vågarna vid en kontrollplats och misstänkte att den vägde "lite" för mycket. Tjänstevikten är 1480kg och totalvikten 1580kg alltså bara 100kg i lastvikt. När jag körde upp den påkopplad visade vågen 1720kg .
Det som är så jäkla sjukt är att senare årsmodeller har 1700kg i totalvikt men vill jag väga upp min måste påskjutsbromsen bytas bara för att någon har bestämt att en sk "teknisk" förändring ska göras och det trots att det påskjutet som sitter monterat redan är godkänt för den högre vikten. Men har vagnen tillägget 97/27/EG går det inte att bara enkelt höja totalvikten.
Blir väl till att göra det ändå om det inte blir någon regeländring till nästa år, kostar mer om man åker dit i en kontroll misstänker jag.

#6
bengan
2014-08-22 14:40

Sen ska vi i inte glömma tågvikten!
Den bilen vi drar med få dra 1500 inom tågvikten och oavsett körkort(b,b96,be).
Vår andra bil får dra mer än 1500, men pga tågvikts begränsning får den bilen dra mindre än 1400 om vi nyttjar bilens lastkapasitet fult ut! Och vem med ett par barn har inte fullt i bilen..
Det har blivit en fantastisk röra av det hela.
Ta sen detta fenomen med obromsad 80 km släp, hur många kör runt i 80 när dom egentligen bara får köra 40 utan att veta om det. Myndigheterna har ju tom själv svårt att ge ett korrekt svar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.