Klart det ska vara en buffel på plåtisen när sätena kläs i buffelskinn. Rühl Automotive gör om bilar och husbilar efter kundernas behov, berättar försäljningschef Hans-Jürgen Michalik. 

Nästa artikel
Husbilar blir ”customized”
Nytt 2023

Husbilar blir ”customized”

Publicerad 31 januari 2023 (uppdaterad 31 januari 2023)

Klart det ska vara en buffel på plåtisen när sätena kläs i buffelskinn. Rühl Automotive gör om bilar och husbilar efter kundernas behov, berättar försäljningschef Hans-Jürgen Michalik. 

På CMT-mässan i Stuttgart syntes en hel del plåtisar och campingbilar med personliga lösningar. Customized-trenden har nått husbilsbranschen!

Det håller på att hända något på husbilsmarknaden. 

Allt fler vill ha en personlig husbil, som inte bara är funktionell, utan som även säger något om ägaren. Och som kanske har den där lilla extra bekvämligheten.

Åtminstone är det en trend som märks under CMT-mässan i Stuttgart och då inte enbart som blickfång på själva mässan. Det ska vara mer customized, ett begrepp som det pratats länge om när det gäller andra motordrivna fordon.

Även serietillverkade fordon påverkas av trenden.

Fler märken presenterar modeller med detaljer som sticker ut på CMT, som plåtisen Ahorn designat i samarbete med tyska Irmscher: Camp Van 620 by Irmscher. En modell med mängder av tillval, ny dekalering, kjolpaket, frontspoiler och 18-tums fälgar bland annat. Ahorn har också campingbilar på Renault Trafic på samma Irmscher-tema och samtliga säljs i begränsade upplagor.

Och Karmann-Mobil som visar sin Dexter 625 på mässan med riktigt snygga fälgar och lyxig inredning. Fälgarna är tillval och tänkta som ett blickfång på mässan men trenden finns där.

De mer lokalt kända i Tyskland, Thokie campers, erbjuder i sin monter en rad olika motiv och mönster på sina fordon. Det är bara att välja: Camouflagemönstrat eller berglandskap?

Ahorn i samarbete med tyska tuningfirman Irmscher har resulterat i en riktigt tuff serie plåtisar och campingbilar på Renault Master och Renault Trafic.

Fälgar som uppskattas av mässbesökarna på Karmann-Mobil Dexter-serien.

Vilket mönster föredrar du? Thokie har flera att välja mellan när du beställer deras camper.

Berg i siluett på Thokies camper.

Men bland utställarna finns även företag som specialiserat sig på personligt anpassade inredningar, och detaljer, till redan färdiga fordon. En av mässans mest spännande montrar tillhör tyska Rühl Automotive, som länge arbetat med att bygga om och anpassa bilar efter personlig smak. De arbetar till vardags med inredningar till superexklusiva varumärken som Brabus och Maybach. Nu har de även börjat arbeta med husbilar, främst plåtisar.

Deras försäljningschef Hans-Jürgen Michalik kan bekräfta att efterfrågan på ”customized” blir allt större.

– Personer med pengar vill ha det som är annorlunda. De vill ha sin personliga bil, sin personliga husbil, säger han.

Personer med pengar vill ha det som är annorlunda.

Rühl har byggt om en Pössl Trenta 640 Cross Urban som i sin tur är byggd på Citroën Jumper.

Det lilla extra i fronten med svarta fält och extraljus både upptill och nedtill.

Omklädda säten, väggar och diodhimmel med slumpvisa stjärnfall i taket på Pössl by Rühl. De klär även ratt, friskluftsintag och instrumentbräda i skinn och syr med en symaskin som de enligt egen uppgift är ensamma om i Europa.

I deras monter visas en ombyggd plåtis från Pössl, med mycket godis både utvändigt och invändigt. Plåtisen, som kostar cirka 64 000 euro, motsvarande 660 000 kronor, på den tyska marknaden, ligger ombyggd på 104 000 euro, eller 1 071 000 kronor.  Nästan dubbel så mycket, med andra ord men så är den också något utöver det vanliga. Rühl river ut allt innan de tar tag i sina objekt.

Sedan får man också enormt mycket utrustning. Det man först ser är kanske extraljusen, sedan de bekväma, ventilerade skinnsätena ¬ och förstås taken fyllda med dioder i form av en stjärnhimmel. Dessa är handtillverkade, varje liten lysdiod sätts dit separat, och går bara de på 10 000 euro, motsvarande 103 000 kronor.

– I går kom en äldre man i 75–80-årsåldern med sin fru och hon tittade sig runt och sa ”det här vill jag ha” och han sa ”ja, men du får bara stjärnorna”, säger Hans-Jürgen Michalik.

Stjärnhimlen byggs för hand. Lite nu och då ska en stjärna falla, enligt Hans-Jürgen Michalik.

Interiören får det lilla extra när Rühl får sätta tänderna i den. Även vattensystemet på toaletten har fixats.

För självklart behöver man inte beställa allt. Rühl fixar de detaljer som kunden är intresserad av.

Hans-Jürgen Michalik framhåller gärna hur bekväma deras specialtillverkade säten i skinn från vattenbuffel är. Bra inte bara för den som vill markera att den har pengar, utan även för den som har dålig rygg.

– Originalsätena i till exempel Mercedes är för mjuka. De fungerar om du använder bilen korta svängar i stan som transportbil. Men om du åker 200 eller 500 kilometer i ett sträck som husbil blir de obekväma snabbt. Och du kommer att få problem i ryggen. Vi tar ut all stoppning, ändrar och bygger upp insidan så den blir hårdare och man får bättre stöd – och vi fixar även ventilation och värme i snurrstolar, säger han.

Priset för deras framsäten är 5000 euro, motsvarande 51500 kronor, för den som undrar.

Vi tar ut allt, ändrar, bygger upp insidan så den blir hårdare – och fixar ventilerat skinn och stolsvärme.

Stolarna kläs med skinn från vattenbuffel och får ett snyggt mönster som kan gå i olika nyanser uppifrån och ner. Men det handlar inte bara om utseende: Ombyggda är de också snällare mot ryggen, får ventilationshål samt stolsvärme trots att det är snurrstolar.

Skinnklädd ratt av Rühl.

Instrumentbräda på en Mercedes-Benz Sprinter klädd i skinn och med färgade linjer och fält. Rühl jobbar allra helst med Mercabilar och ska enligt uppgift snart komma med helt egna plåtisar på Sprinter som lär bli utöver det vanliga. På beställning tar de sig an även andra fabrikat.

För den som inte är ute efter lyx, utan vill ha smarta lösningar finns ett antal montrar som visar alla sätt du kan fixa till din campingbil från Volkswagen.

Till exempel märket Space Camper. En kille i montern visar oss en massa funktioner. Han fäller ut och in finesser utanpå och inuti bilarna. Det går i ett: Kök, frys, avskärmningar, lilla toaletten i dörren. Allt gjort för att kunna leva på den lilla ytan – och anpassat efter den enskilda kundens behov.

Vi gillar särskilt de smarta skynkena i flera sektioner som förvandlar området under den uppfällda bakluckan till precis det rum man just då behöver. Sedan har vi förstås den lilla toaringen som kan sättas i skjutdörren med en enkel påse under som uppsamlingskärl...

Köket i Space Campers campingbil går att svänga ut för att bli större, och större. 

... men köket går också att svänga in, om man hellre vill ha det så.

Med hjälp av skynken byggs rum anpassade efter behov under bakluckan. Det går att täcka för lite, om man vill ha ett uterum att pyssla i. Och helt, om man vill duscha och skydda inredningen från vatten.

Toalett som består av en lucka som fälls upp i dörren. I den sätter man sedan en påse och vips kan man uträtta sina behov inomhus. Nödlösning bättre än inget.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.