Bild
Nästa artikel
Hymer ML-T på Mercedeschassi

Hymer ML-T på Mercedeschassi

NYHETER

Nu kommer en ny halvintegrerad Hymer byggd på nya Mercedes Sprinter 313 CDI som lanserades 2013. Denna blir en klar utmanare till de Fiatbaserade modellerna.

Hymer får i och med den här modellserien, ML-T, en halvintegrerad modell baserad på nya Mercedes Sprinter. Sprinter har en avancerad drivteknik och en innovativ lättviktskonstruktion och är att tänkt att ge en mycket hög komfort för en halvintegrerad 3,5 tons husbil. Om olyckan skulle vara framme är Sprinter en robust och säker bil. Stommen i säkerhetskarossen består av en balkstruktur som tål hög belastning och en höghållfast skyddsbur för personerna i bilen. Båda har redan i konstruktionsfasen utformats med fokus på en hållfasthet och styvhet vilket uppges ge bästa möjliga krockskydd då ”deformationselement” i fronten leder bort krafterna. Skyddsburen ska därför bli mer stabil vid en frontalkrock och skydda personerna i bilen bättre.
Det som presenteras på Stuttgart-CMT mässan i januari 2014, men redan nu pressvisas, är resultatet av samarbetet mellan två varumärken som båda profilerar sig på kvalitét.

Inuti husbilen sätter naturligtvis Hymer sin prägel på lösningarna. Och Hymer har verkligen lagt manken till för att kvaliteten ska märkas, det gäller allt ifrån detaljarbetet till lösningar som elektrisk trappsteg vid entrén, plant vardagsrumsgolv, rymliga sittplatser och bord som går att förlänga.
I köket hittar du en trelågig spis och ett kylskåp på 142 liter med ett frysfack på 15 liter. Den isolerade och uppvärmda färskvattentanken rymmer 120 liter och den likaså uppvärmda gråvattentanken som rymmer 100 liter töms via en elektrisk pump. Inredningen finns i två träslag och tio klädselvarianter för att tillmötesgå många olika smaker.


Bodelens konstruktion består av den för Hymer vanliga PUAL-byggnadstekniken (Pual är polyuretanskum i väggarna samt aluminium yttervägg. Skummet sprutas in i väggarna och konstruktionen blir väldigt stabil) med 35 mm tjock isolering, ett 46 mm tjockt isolerat GRP golv och tvåglasfönster i ram. Höjden är 2,90 meter, bredden 2,22 meter. längden 6,95 meter och ståhöjden anges till 1,98 meter.
Hymer lanseras med två planlösningar, ML - T 560 med tvärgående säng baktill och ML - T 580 med två längsgående sängar. De yttre måtten är desamma för båda versionerna. Serien med Hymer/Mercedes levereras med ESP, ABS, bromsassistans, förar- och passagerarkrockkuddar och varselljus.
Det som är unikt i transportbilssegmentet är de körhjälpspaket som gör att nya Sprinter utrustningsmässigt kan jämföras med en personbil.

Kollisionsvarnaren "Collision prevention assist" varnar med ljusindikering och ljudsignal om avståndet till ett fordon eller hinder blir för litet. Dessutom hjälper den föraren vid en nödbromsning.
Systemet kombinerar radarbaserad avståndsvarning med bromshjälpen i bromsassistenten BAS pro och hjälper på så sätt till att minska risken för en påkörningsolycka. Avståndsvarningen i kollisionsvarnaren bygger på en radarsensor i frontpartiet som vid hastigheter mellan 30 och 160 km/h permanent kontrollerar avståndet till framförvarande fordon och dess relativa hastighet. Stillastående hinder registreras upp till en hastighet på 70 km/h.
Om säkerhetsavståndet till ett framförvarande fordon är för litet under några sekunder visas en varningslampa på kombiinstrumentet. Om avståndet på grund av hög hastighet eller stark acceleration snabbt blir mindre hörs dessutom en ljudsignal. Samtidigt aktiveras bromsassistenten BAS pro. Detta system beräknar det bromstryck som krävs för att undvika en påkörningsolycka. Om föraren bromsar kraftigt ökar bromsassistenten BAS pro – om nödvändigt – automatiskt bromstrycket till en nivå som passar situationen. I händelse av nödbromsning förhindrar ABS-funktionen att hjulen låser sig. Bromskraftsstödet via bromsassistenten BAS pro upphör när bromspedalen släpps upp eller ingen risk för kollision längre föreligger.

Den automatiska ljusbildsregleringen slår av och på helljuset automatiskt beroende på omgivningen och trafiksituationen. Det ger dig bästa möjliga sikt. Systemet styrs av en monitorkamera innanför vindrutan som permanent övervakar omgivningen och trafiken framför bilen. Om ljusförhållandena ändras aktiveras eller avaktiveras helljuset automatiskt, beroende på omgivningen och trafiksituationen. På så sätt blir belysningen av körbanan alltid optimal, vilket framför allt vid långkörningar innebär en märkbar komforthöjning. Automatisk ljusbildsreglering finns både i kombination med halogenstrålkastare och med bi-xenonstrålkastare. Automatisk ljusbildsreglering ingår i körhjälpspaketet men kan även beställas separat.

Du kan förutom den standardmonterade 4-cylindriga motorn på 129 hk välja en på 163 hk eller en mycket pigg sexcylindrig på 190 hk. Alla motorerna uppfyller Euro-6 normen för avgasrening. Den mjukväxlande 7G - Tronic automatlådan finns som tillval och den medför minsta möjliga varvtalsförändringar när den väljer mellan de sju växlarna och innebär även att motorn alltid hålls inom ett lågt och ekonomiskt varvtalsområde . Skulle du behöva komma iväg snabbt är inte detta något problem trots det normalt ovanligt låga varvtalet. Chassit uppges vara väl avstämt mellan komfort och vägsäkerhet och ska  ge en mycket bra vägkänsla enligt de uppgifter som nu finns tillgängliga. Vi kommer självklart att provköra denna intressanta bil så snart som tillfälle ges och kommer då med egna omdömen från våra egna provförare och får se om uppgfterna som nu finns stämmer med verkligheten.
D
en kanske viktigaste skillnaden till Ducato är att Sprinter har bakhjulsdrivning . Detta kan ge en förbättrad framkomlighet i vissa fall och lyfts fram av Mercedes/Hymer som en fördel, till och med som en avgörande skillnad.

Den här klassen med halvintegrerade husbilar på under 3,5 ton har funnit en stabil kundgrupp och upplevs som mycket smidig och självklart kan inte konkurrenterna till Fiats chassi lämna fältet fritt.
Vikten anges till 3020 kilo, ska saluföras i tre versioner med en totalvikt på 3500, 3880 respektive 4200 kilo. Lastförmågan anges till 480, 860 respektive 1180 kilo. Bilen är godkänd för fyra passagerare och har 2 sovplatser även om Hymer anger att tre kan sova i dubbelsängen. Fyra passagerare väger kalkylmässigt 280 kilo och då återstår 200 kilo i lastvikt vilket blir tajt.
Det ska bli mycket intressant att se kundreaktionerna efter mässan.
Den 2006 presenterade Ducato kan inte hänga med teknisk, så mycket står helt klart. Men avancerade säkerhetsfunktioner och sist men inte minst , namnet Mercedes har sitt pris, Hymer ML - T med Sprinter kommer att kosta mer än de modeller som baseras på Fiat. Det återstår att se om den är värd prisskillnaden för enbart stjärnan i grillen kanske inte räcker till om prisskillnaden är stor, men en viss status lär följa med modellvalet. I Tyskland börjar priserna på 64 990 € .

Jämförbara husbilar

La Strada Nova M byggs på samma chassi

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.