Bild
Nästa artikel
På Caravan Salon 2017 visade Dethleffs upp den här eldrivna husbilen.
På Caravan Salon 2017 visade Dethleffs upp den här eldrivna husbilen.

Klimatbonusbil, nytt begrepp för miljöbil

NYHETER

Den 1 juli görs beskattningen av bilar om i och med att skattesystemet bonus - malus införs. Nu har regeringen infört begreppet "klimatbonusbil" och fastställt vad som krävs för att en bil ska få kallas för det.

Bonus-malus införs den 1 juli i år för att fler nya bilar med låga utsläpp ska komma ut på marknaden. Redan nu har regeringen beslutat om hur en ”klimatbonusbil” ska definieras. De fordon som får bonus i bonus-malus klassas som ”klimatbonusbil” – gasbilar, laddhybrider, rena elbilar och vätgasbilar. Definitionen av ”klimatbonusbil” måste nu ligga till grund för en ny miljöbilsdefinition skriver Energigas Sverige i ett pressmeddelande.

- Dagarna innan jul tog regeringen ett viktigt beslut om hur en ”klimatbonusbil” ska definieras. Det är helt logiskt att fordon som får en bonus i bonus-malus – gasbilar, laddhybrider, rena elbilar och vätgasbilar – också klassas som ”klimatbonusbil”. Denna definition måste nu ligga till grund för en ny miljöbilsdefinition, menar Maria Malmkvist, VD på Energigas Sverige.

- Nybilsförsäljningen slår nya rekord, men dieseln dominerar fortfarande och andelen miljöbilar är låg. Därför krävs ett enkelt och tydligt regelverk för miljöbilar. Då kommer fler att kunna göra rätt miljöval, både i bilhallen och i upphandlingen. En tydlig miljöbilsdefinition, kombinerat med incitament som bonus-malus och fortsatt reducerat förmånsvärde för tjänstebilar, gör att fler riktiga miljöbilar kommer ut på marknaden. Under höst och vinter har vi sett ett uppsving för gasbilsförsäljningen. Nu läggs grunden för att denna uppgång mycket väl ska kunna öka ytterligare under 2018, avslutar Maria Malmkvist.

På regeringens hemsida kan du läsa mer om ”Förordningen om klimatbonusbilar”.

Det här krävs av en klimatbonusbil

Förordning om klimatbonusbil kan läsas här: https://lagen.nu/2017:1334
I paragraf fem definieras klimatbonusbil: 
5 § Med klimatbonusbil avses i denna förordning en personbil, en lätt lastbil eller en lätt buss som
1. är typgodkänd enligt 3 kap. fordonsförordningen (2009:211),
2. uppfyller utsläppskraven enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon, i lydelsen enligt kommissionens förordning (EU) 2017/1151, och
3. enligt uppgift i vägtrafikregistret
a) släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer, eller
b) är utrustad med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
gronbil
2019-09-19 12:58

Grönbil.se tar upp kampen mot jättarna med endast miljöbilar
I februari 2019 rullades Grönbil.se ut och på bara några månader hade sajten dragit till sig över 100 bilhandlare och mer än 500 miljöbilar.

”Det ligger rätt i tiden. Vi ser en stor omställning i bilbranschen och inte minst den stora satsningen på elbilar. Dessutom förändras kundernas beteende hela tiden och alltfler vill kunna köpa bilen på nätet.” säger Ned, en av grundarna.

Grönbil.se är en miljöbilsajt där du kan köpa och sälja miljöbilar, läsa varierande nyheter från bilvärlden, hitta handlare och verkstäder nära dig, kartsöka landets laddningsstationer och mycket mer. Bakom Grönbil.se står Peter, initiativtagaren med lång erfarenhet av bilbranschen bl. a. tidigare ägare av Kareby bil i Kungälv och hans kollega Ned, webbentreprenören med tidigare kopplingar till KVD och Bilweb.

”Det är solklart att bilbranschen och bilhandeln behöver tänka nytt. Alla som har något med bilhandeln att göra är överens om att kunderna i dag är mer pålästa än någonsin. Förr blev det fyra-fem besök hos bilhandlaren innan det blev affär. Idag sker det oftast vid första besöket. Kunden vet exakt vad den vill ha när den kommer in och i praktiken har den redan bestämt sig.” säger Peter.

Vi går mot en tid där återförsäljarnas roll minimeras och alltfler affärer sker direkt på nätet.

Exempelvis har Tesla helt valt bort återförsäljarledet och vi ser andra biltillverkare hoppa på samma trend. Sedan har vi tydliga klimatmål 2030 där majoriteten av bilarna ska vara rena miljöbilar. Sverige ligger väldigt bra till i denna omställning och efterfrågan för miljöbilar ökar konstant för varje år. Grönbil.se ser sig som en seriös konkurrent till de stora jättarna och tror sig kunna ta marknadsandelar genom att sätta kunden och miljön i fokus och göra det på ett innovativt sätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.