Adria Matrix S 670 Supreme väger 3800 kilo. Om HRF:s förslag blir verklighet kan alla som har B-körkort få köra den.

Nästa artikel
Viktgränsen för B-körkort kan höjas till 4250 kilo
Nyheter

Viktgränsen för B-körkort kan höjas till 4250 kilo

Publicerad 1 juni 2023 (uppdaterad 1 juni 2023)

Adria Matrix S 670 Supreme väger 3800 kilo. Om HRF:s förslag blir verklighet kan alla som har B-körkort få köra den.

EU:s nya körkortsdirektiv kan innebära att fler får köra husbilar över 3500 kilo – men på ett villkor.

Nu kommer EU med ett nytt körkortsdirektiv. I förslaget ingår att körkortet ska kunna bli digitalt, som Husbil & Husvagn berättat om tidigare. Men, kanske ännu viktigare för de som kör husbil, också att gränsen för hur tung personbil man får framföra med B-körkort höjs från 3500 kilo till 4 250 kilo utan släp.

Men på ett villkor: Att det handlar om bilar som drivs av alternativa drivmedel.

Det här tycker Husvagns- och husbilsbranschens Riksförbund är fel, skriver de i ett svar till EU-kommissionen:

”Fordon har, både körmässigt och säkerhetsmässigt, utvecklats enormt sedan 70-talet. Basfordonet som husbilarna byggs på har de senaste 20 åren ökat cirka 350 kilo i vikt, främst beroende på miljö- och säkerhetsutrustning som krävs enligt gällande EU-lagstiftning. En viktökning till 4 250 kg är därför nödvändig för ALLA typer av fordon och har inget att göra med en förändrad teknik för framdrivning.”

HRF har ytterligare ett argument varför direktivet ska gälla alla personbilar: En totalvikt på 4 250 kilo redan i dag är tillåtet när man drar ett släp.

”Att nu begränsa vikten på fordonet, men tillåta den med påkopplat släp tycker HRF är felaktigt”, skriver de.

Samtidigt passar HRF på att slå ett slag för att ytterligare en körkortskategori ska införas: C1-privat som riktar sig till alla som kör personbil med högre totalvikt än 4 250 kilo, men inte i yrkestrafik. Allt för att göra det enklare för personer som tagit sitt B-körkort efter 1 juli 1996, som i dag måste ta C eller C1-körkort om de vill köra husbil som är tyngre än 3500 kilo.

Ett argument för det är att framtidens husbilar kommer att väga betydligt mer än dagens, åtminstone om de är eldrivna.

”HRF föreslår inte att C1-privat körkortet skall vara ett alternativ till höjningen 4 250 kg, utan ett komplement till de kommande elektriska fordon som med all sannolikhet får en totalvikt över 4 250 kg. Risken är annars att kommande generationer utestängs från möjligheten till ett klimatsmart och familjevänligt sätt att resa”, skriver HRF.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.