Bild
Nästa artikel

Adria M 680 SP

Maximerad Matrix

Utvecklarna på Adria har gått loss med sina matematiska uträkningar och lyckats få fram en husbil där vi räknar in stort lastutrymme, vinkelkök, hörnsoffa, fem bältade platser och hela sex sovplatser. Allt detta i en halvintegrerad husbil av normalstorlek.

Adria tillverkas i Novo Mesto i Slovenien sedan 1965 vilket alltså betyder att de har 45 års erfarenhet av att bygga fritidsfordon. Varje år producerar Adria omkring 14 000 enheter vilket gör dem till en av Europas största tillverkare. För att möta efterfrågan så byggdes 2005 en helt ny fabrik i Novo Mesto. Även här i Sverige har man haft stora framgångar och flera av deras modeller har utvecklats för att passa den nordiska marknaden.

Sedan 2001 är det Adria Caravan AB som importerar Adria till Sverige, Norge och Finland. Importföretaget ingår i Kabe-koncernen men drivs som ett separat bolag med egna lokaler i campingmetropolen Tenhult öster om Jönköping. Det är inte bara Adria som har sin import-agentur i Tenhult utan även den stora konkurrenten Hobby.

 

Adrias husbilsprogram går från halvintegrerade Polaris med Mercedeschassi, helintegrerade Vision på Renault Master, alkov och halvintegrerade Coral på Fiatchassi, smala citybilen Compact på Fiatchassi, alkov och halvintegrerade Sport på Fiatchassi till minstingen Van på Fiat Ducatos skåp.

För att möta årets största trend bland halvintegrerade husbilar tillkom slutligen modellserien Matrix med nedfällbar taksäng som de flesta tillverkare i dag har någon variant av. Det gäller förstås även Adria som faktiskt var "taksängspionjär" för några år sedan men trenden uteblev den gången. Matrix finns i fyra olika varianter, M 650 SK med våningssäng bak, M 670 SC med drottningsäng, M 680 SL med långbäddar och slutligen vår testade M 680 SP med tvärställd bädd. Förutom att den har tvärställd bädd så skiljer den sig från övriga eftersom den har vinkelkök och stort garageliknande utrymme under sängen.


Även den kortare M 650 SK har vinklat kök tack vare den kompakta våningssängen men ett mindre förvaringsutrymme.

Första intrycket vid testet är att dörrlåset till bodelen går väldigt trögt. Återigen en husbil utan smidiga dörrlås var första tanken men strax inser jag mitt eget misstag. När Fiathytten ska låsas upp med fjärrkontrollen hörs ett glädjande klickljud från bodelsdörren. Äntligen en husbil med centrallås! Av ren glädje och förundran trycks det några extra gånger på fjärrkontrollen och ja, faktiskt det fungerar. Men smakar det så kostar det, tillvalet fönster och centrallås i bodelsdörren kostar närmare bestämt 6700 kronor .

 

Insteget i Matrix M 680 SP består av ett nedsänkt golv i stället för en utfällbar trappa. Innanför dörren finns en smart utformad skolåda med plastklädd skåpdörr vilket gör att den i öppet läge fungerar som skohylla. På motstående sida finns en hänggarderob där ytterkläderna kan hängas undan.

Sittgruppen är av det större slaget med hörnsoffa och sidosoffa för två personer förutom stolarna i Fiathytten. Sidosoffan på bilens högra sida i färdriktningen kan i vårt exemplar göras om till en bältad plats med tvåpunktsbälte.

I vanlig ordning finns förutom denna plats två bältade platser i hörnsoffan. Sammanlagt finns alltså möjlighet för fem personer att sitta fastspända under färd. Matbordet är stort, fyrkantigt och kan justeras i alla ledder. Tack vare att sittgruppen kan bäddas är bordet också stadigt i nedfällt läge.

 

En ribbotten kan dras ut från soffan och när sittgruppen är bäddad mäter sängen 143/120x210 centimeter. Första gången sittgruppen ska bäddas kan det bli lite pyssligt men man lär sig efter några bäddningar. Denna procedur behöver dock bara utföras när fler än fyra ska sova i Matrix eftersom det i taket finns en nedfällbar extrabädd.

Denna taksäng kan spärras i tre olika lägen. Förutom höga transportläget och det nedfällda "liggläget" finns ett tredje läge där sängen är nedsänkt ett par decimeter. På så vis ges alltså möjligheten att förvara sängkläder i taksängen under körning. Överskåpen följer med sängen när den fälls ned och två läslampor ger en mysig sängplats. Däremot är det lätt att slå huvudet på sängmekanismen som döljs bakom ett tygstycke. Ett vanligt fenomen när det gäller taksängar i allmänhet och därför kan en liten varning till livliga barn vara lämplig.

Ett annat uttryck för den här sängtypen är "barnbarnssäng" och i Matrix kan dessutom mamma och pappa övernatta. För att ta sig upp i taksängen finns en lös stege som egentligen inte har någon given förvaringsplats när den inte används.

Madrassen är bekväm och rakt ovanför de sovande finns ett takfönster på gott och ont. Gott vid stjärnskådning men ont när det kommer till vinterkyla. Under mina nätter samlades lite kondensvatten under taket som gav chockverkan när dropparna föll mot min hud. Visserligen var det omkring 15 minusgrader dessa nätter men det är ändå värt att notera.

 

Ett kliv bakåt kommer så det fina hörnköket med fyrlågig spis och ugn. Ett flertal lådor med insatser underlättar tillvaron liksom en liten lucka i bänken som döljer en liten urtagbar avfallshink. Vattenkranen är hög och ger plats även till att fylla större kastruller. En liten hylla för kryddburkar ger också plus för köksdelen. Kylskåpet är på 104 liter inklusive ett frysfack som dock inte har egen dörr. Köket får med beröm godkänt för här finns det mesta man kan önska sig i fråga om förvaring.

Längre bak finns en garderob för galgar och under dubbelsängen en lucka till "garagedelen" undertill som också har dubbla luckor på utsidan.

Värmepannan är en Truma Combi 6E med varmvattenberedare och elpatron. Denna sitter under garderoben men nås via en servicelucka i garagedelen.

 

När det gäller ämnet vinteregenskaper så är denna husbil inte någon riktig vinterbil i ordets rätta bemärkelse. Luftburen värme kan visserligen räcka för att få en beboelig värme men i stora Matrix är det gränsfall. Åtminstone i 15 minusgrader. Runt den bakre sängen löper en trälist med avlånga hål där värmen ska sippra ut. Det gör den visserligen men bara ur hålet närmast huvudet där det blir varmt. De fasade hålen är dessutom lägre placerade än själva madrassen vilket gör att kudde, täcke och lakan effektivt täpper igen värmen. I sovrumstaket finns en lucka och vid fötterna ett fönster som också kyler. Bortsett från att det är lite kallt så är sängplatsen bekväm. En tidningsficka och dubbla läslampor ger en trevlig miljö. Inom räckhåll sitter även manövreringen till värmepannan samt lysknappar till bodelen. Att kliva ner och upp i den höga sängen är mycket lättare än förväntat. Mycket tack vare en stång som går från golv till tak likt de man ser på brandstationer. Ehmm eller möjligen stripklubbar...men det vet vi inget om. Bra är den däringa ledstången i vilket fall som helst.

Imponerande är också de fina trappstegen upp i sängen. Dels är trappavsatserna rejält dimensionerade och enkla att bestiga och dels inrymmer de smarta förvaringslösningar för småsaker. Här hittar jag också en intressant knapp som styr uppvärmningen av gråvattentanken. I ena läget styrs varmluften i ett rör runt gråvattentanken så att den inte riskerar att frysa.

Toalettutrymmet är kompakt men inrymmer det nödvändigaste inklusive en rund duschkabin. Utrymmet är väl inplastat vilket skyddar väggarna mot vattenskador.

Direkt till vänster om entrédörren finns som tidigare nämndes en garderob för ytterkläderna och ovanför denna ett väggmonterat tv-stativ med uttag för antenn och el.

 

Köregenskaperna är bra även om det kändes lite slingrigt till en början men efter ett tiotal mil blev det bättre. Om det berodde på de spitternya vinterdäcken eller på att vägen var extra spårig eller en kombination av de båda är osäkert men efter min 60-milatur gick Matrix som på räls. Ett störande moment under körning är dock att inredningen är lite skramlig, en del av dessa ljud kommer från taksängens upphängningsanordning.

Den beprövade Fiatmotorn går däremot oklanderligt, åtminstone ända tills oljelampan började lysa efter 60 mil. Nu hann jag se den nästan obetydliga varningslampan redan när den tändes vilket troligen förhindrade motorhaveri.

Det är för övrigt väldigt lätt att missa varningen och förutom oljelampan så skulle en ljudande varningssignal vara önskvärt på alla fordon.

 

Vid kontroll av oljestickan fanns inte ett spår av olja och en plastlåda under motorn samlade upp de sista dropparna. Första tanken var att vevhusventilationen frusit vilket är ett vanligt fel på Fiat. Särskilt på de chassin som inte levererats via Fiat Sverige som alltid standardutrustar förvärmning av vevhusventilationen.

Efter kontroll med Adria visade det sig att felet var som från början befarats, frusen vevhusventilation. Adrias husbilar ska normalt vara utrustade med förvärmning av vevhusventilationen, men vår Matrix hade det inte.

Enligt Adria själva beror det på att vår modell var en förseriebil byggd för andra marknader.

Att vissa husbilstillverkare fortsätter kränga Fiatchassin utan förvärmning är en gåta och det är något vi kommer uppmärksamma i kommande nummer. Monteringen kostar cirka en tusenlapp för importören och borde självklart vara original på alla husbilar. &

 

Jimmie Öbom (text och foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.