Bild
Nästa artikel

Solifer Zenit 630 PH

Solifers nyhet Zenit

Bra drag i boggin. Äntligen kommer Solifer med en ny vagn och de fina vägegenskaperna imponerar på våra testpiloter. Vi provkörde nya Zenit 630 PH i samband med campingmässan i finska Lahtis.

SoliferPolar AB har det senaste året gått igenom en del förändringar när de finska ägarna frånträdde sitt ägande och koncernen blev helsvensk. Om några år fyller Solifer 50 år och Zenit 630PH utgör lite av ett startskott för framtidens modellprogram från fabrikatet. Zenit 630PH är tänkt att tilltala den som gillar ett aktivt husvagnsliv där vagnen är lätt att dra utan att tumma på bekvämligheter som stort badrum och full bredd. Zenit är 252 centimeter bred.

 
Bekant Chassi. Med undantag från det bekanta BPW-chassit, samma som till tvåaxlade Finlandia 630PH RSG, är Zenit en helt ny vagn. Utvändigt skiljer sig Zenit också från Finlandiaserien, dels eftersom sidopanelerna av aluminium har fått en finare kulhamring samt att både front och bakstam har fått sin egen form som är både slätare och rundare. Bakljusen består annars av vanliga glödlampor med undantag av bromslamporna som är LED. Karossen består av 37 millimeter tjocka cellplastisolerade väggar och ett 44 millimeter tjockt cellplastisolerat golv. Solifer är sedan länge kända för en karosskonstruktion som håller en låg vikt. Många har släta yttervägar men enligt Solifer kan isoleringsmaterialet hållas tunnare när sidoplåtarna är kulhamrade. En annan fördel med kulhamrat är att ojämnheter och bucklor inte framträder lika tydligt som på släta ytterväggar. En fråga är dock om isoleringen kanske kunde tillverkas av ett tunnare skummaterial. Förhoppningsvis med ungefär samma isoleringsförmåga som för tjockare isolering. Vem vet, kanske är det nästa utvecklingspunkt. Under tillverkningen byggs Solifers vagnar med en rejält stabil kaross och snickerierna monteras därefter på insidan enligt traditionellt snitt. En del andra tillverkare låter först montera snickerierna och därefter skalet. Fronten har med den nya integrerade gasolkofferten fått en ny och smäcker design och den grå färgen från tidigare har tagits bort. Både stoppklossar och gråvattentank finns i gasolkofferten. Serviceluckan på vänster sida leder till ett utrymme under sängen som även kan nås från insidan. Utrymmet och luckan är tillräckligt stort för att rymma campingbord och stolar.
 
Vi kliver in i vagnen och på insidan har det hänt en hel del. Första intrycket ger en rustik känsla med de mörka men varma träfärgerna som kontrasterar mot vita skåpluckor och skivor. Det enda som vi känner igen sedan tidigare är egentligen planlösningen. Alla tyger och snickerier är nya. Solifer har enligt den rådande trenden skapat mysig stämning med mörka träslag, rundade luckor och massor av ljuspunkter med både direkt och indirekt LED-belysning. Modellbeteckningen PH betyder på Soliferspråk ”badrum”, det vill säga att här finns en stor toalett- och duschkombination längst bak som tar upp hela vagnens bredd. Förutom att det ger en väldigt trivsam badrumstillvaro med gott om svängrum är det också en fördel då risken att överlasta vagnens bakdel blir mindre. Många vagnar har lastutrymmen längst bak under sängarna vilket lätt kan ge en baktung vagn. Annars är toaletten rikligt utrustad med speglar, nästan så att vi blir lite blyga när vi ser oss själva överallt…
Dubbelsängen är en så kallad fransk bädd som är 135 centimeter bred som bredast och 110 centimeter vid fotändan. Vidare är den 198 centimeter lång och intill den finns ännu en stor spegel och en avställningsyta till böcker eller kaffekoppen.
 
TV-armen sitter i fotändan på sängen och den är vändbar så att det går bra att se TV från både soffgrupp och säng. Denna soffgrupp kan för övrigt bäddas ut till en stor bädd som blir 178/134 centimeters bred och 225 centimeter lång. Det helt nya köket med köksbänken byggd i vinkel lär uppskattas av många. Här finns även ugn för den som vill baka bullar eller laga mer avancerade rätter. Nytt är också det utdragbara apotekarskåpet med trådhyllor och ett lock som kan användas som extra avställningsyta eller skärbräda när skåpet är utdraget. Vidare finns en fyrlågig spis och ett rymligt kylskåp från Dometic som rymmer 190 liter varav 35 liter utgörs av frys. Soliferägaren känner igen det smarta porslinsskåpet som dubblerar som torkställ för tallrikar. I vår provkörda vagn fanns dock inget avrinningsfat i botten som samlar upp vatten men enligt Solifer är det på gång till saluvagnarna. Solifers hall, som länge varit överlägsen sina konkurrenter, har fått behålla sin garderob och skolåda intill entrédörren. Skolådan har dock fått en ny lucka som öppnas uppåt. Här i hallen finns även Pioneer-stereon, som tillsammans med Aldes kontrollpanel har placerats bakom en mörk och sofistikerad lucka. Soffgruppen är likadan som i Finlandiaseriens RSG-modell, där RSG betyder rund sittgrupp. Sittgruppens nya lampor skapar en mysig atmosfär. Vagnen passar bäst för två personer och är så pass välutrustad att den gott kan användas året runt för långvarigt boende. Färgvalet för skåpen är trendriktigt mörk och Solifer har skapat en trevlig atmosfär genom att montera ljusslangar med indirekt ljus ovanför skåpen som går runt hela vagnen. Tack vare den korridorliknande planlösningen känns vagnen också väldigt rymlig. Solifer Zenit lyfts även upp till en alldeles egen nivå tack vare CAN Bus-elsystemet, som lånats från den största och lyxigaste Polarvagnen. Systemet möjliggör att man kan styra vagnens elektronik via en separat pekskärm. Det går även att lägga till flera nya funktioner till kontrollpanelen och med hjälp av en router kan man dessutom styra eller kontrollera funktionerna via en smartphone. Detta är ett stort steg mot framtidens behov redan idag. Många som är vana vid gamla kontrollpaneler kan ha problem med den nya i början, men man vänjer sig snabbt. När det gäller värmekomponenter litar Solifer till Aldes vattenburna centralvärme, som är konstruerad för våra nordiska förhållanden. Det finns även vattenburen golvvärme, som kan styras separat, åtskilt från resten av värmesystemet.
 
Zenit 630 PH är väldigt stabil att dra, mycket tack vare sina dubbla axlar. Fördelen med dubbla axlar är glasklar. Boggin minskar nämligen problemen som orsakas av obalanserad last, men gör samtidigt att det är lite ”styvare” att backa än med en enaxlad vagn. Att rangera boggivagnar för hand är dock tyngre vilket får ses som en nackdel tillsammans med en dyrare däckskostnad för fyra hjul. Den relativt långa 170 centimeters dragstången bidrar också till att vagnen känns extra stadig att dra. Den beter sig även logiskt och förutsägbart när man backar utan att plötsligt vika av åt sidan. Nuförtiden har nästan alla vagnar friktionsdrag som nästan gör underverk på vägen. Vid provkörningen kände vi knappt av sidvinden eller mötande långtradare och det kändes tryggt att dra vagnen. Vagnens totallängd är 807 centimeter och bredden 252 centimeter. Den låga minimivikten på 1 650 kilo gör att vagnen kan dras med en större familjekombi eller fyrhjulsdriven bil. Solifers Zenit 630PH har ett baspris på 479 000 kronor och den har hög utrustningsnivå. Chassit kan även beställas med IDC stabiliseringssystem, som kostar cirka 10 000 kronor. Vagnen kan registreras för en totalvikt på 1 650-2 000 kilo beroende på kundens lastbehov och monterade tillval.
Solifer Zenit 630 PH

Årsmodell: 2013

Pris: 479 000 kronor

Karosslängd: 683 cm

Totallängd: 807 cm

Totalbredd utvändigt/invändigt: 252/236 cm

Totalhöjd utvändigt/invändigt: 265/195 cm

A-mått: 1 050 cm

Tjänstevikt: 1 598 kg

Totalvikt: 2 000 kg

Däck: 165RX13C

Bostadsyta: 14,78 kvm 

Standardutrustning: 

Aluminiumfälgar, säkerhetskoppling WS3000, elektrisk köksfläkt med filter, spillvattensäck, nivåmätare tankar, 4 högtalare, tonade fönster, handdukstork, Heki takfönster, bord med utdragsskiva m.m.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.