Bild
Nästa artikel
Knaus Van i 600 ME

Knaus Van i 600 ME

trend

Europeiska tillverkare lanserar allt smalare integrerade husbilar. Efter att bilarnas konstruktion bantats kilo efter kilo, har tillverkarna börjat klippa av centimeter efter centimeter. Vi har provkört en helt ny modell: Van i 600 ME. Från 2014.

Det finns tre olika planlösningar för Knaus Van. En sex meter lång 550 MD med tvärställd säng i bakdelen, en 6,72 meter lång 600 MG med nästan samma planlösning, samt den provkörda 600 ME med separata bäddar. Baspriset ligger på 670 000 kronor. Bland Knaus integrerade modeller finns sedan tidigare Sky i -serien, som Van i baseras på men i ett smalare, lägre och lättare format. Den provkörda 600 ME påminner mest om Sky i -seriens 650 LEG -modell, som är 234 centimeter bred, vilket betyder att den är 14 centimeter bredare än denna 600 ME. Höjden är reducerad med 18 centimeter till 272 centimeter. Även den maximala lastvikten har förbättrats med 240 kilo, till totalt 740 kilo, till förmån för 600 ME. Den större modellen är 24 centimeter längre, vilket påverkar den maximala lastvikten. Prisskillnaden upp till baspriset på den större Sky-versionen är 68 000 kronor. Den smalare och lättare integrerade modellen är utrustad med alla prisrelaterade egenskaper som storebror har, men prisskillnaden borde vara intressant för många köpare. Inte minst med tanke på smidighet och lastvikt.

ERBJUDANDE:  



När man stiger in i bilen, märker man knappt av att den har blivit smalare. Det smalaste stället mellan köket och soffan är 48 centimeter, vilket trots allt är en rimlig bredd. När man går in i sovdelen fastnar blicken på garderoberna under sängarna. De är åtkomliga både genom att lyfta upp sängarna och genom en lucka i mittgången. Utrymmena är välplanerade med en stabil klädstång och många hyllor. I övrigt är sovdelen i stort sett likadan när det gäller design och utrustning, som i en ”fullstor” variant. Vid bakväggen finns tre överskåp med stabila luckor. Sängarnas mellandel är bara 33 centimeter bred och madrassen är hård. Trappstegen är utdragbara och lättanvända. Sitthöjden på 80 centimeter får godkänt betyg.  Mellan de separata enkelbäddarna i bakdelen finns en betydligt kortare del, men sängarna är i sig tillräckligt breda.


Den nedsänkbara taksängen längst fram har en bra mekanism som fungerar fint och kräver att framsätena är nedfällda. Liggande i taksängen märker man dock av den reducerade bredden på bilen. Sängen är bara 185 centimeter lång men hyggliga 150 centimeter bred. I taket finns två tidningsnät och lampor med brytare av touchmodell. Bilen får flera plus i kanten för just touchlamporna, som är utspridda i hela bodelen. (Det finns även fyra stycken under taksängen, varav två är placerade för belysning mellan framsätena.) Höjden mellan madrass och tak i taksängen är 71 centimeter medan avståndet till golvet 112 centimeter. Vi hittar tyvärr inget passande förvaringsställe för trappan. Dessutom gör upphängningskrokarna den extra svårplacerad.

Hygienutrymmet är placerat mitt i bilen. Tack vare det skjutbara tvättstället frigörs extra utrymme för den separata duschkabinen. Duschkabinen är 82 centimeter bred men bara 43 centimeter djup. Vi noterar också att plastväggarna gnisslar lite vid färd. Toalettstolen är en vridbar Thetford men den funktionen är inte jättenödvändig eftersom det ändå finns så gott om utrymme åt alla håll. Den stadiga toalettdörren har en magnet som hjälper till att hålla dörren stängd under färd.

Provbilens kök är utrustat med ett 190-liters kylskåp från Thetford med separat frysfack. Detta är dock tillval, då standard är 108 liter. I övrigt är utrustningen typisk för klassen. Köksbänkens storlek är 58x94 centimeter, men den kan förlängas med en uppfällbar bordsskiva på 25x34 centimeter. Det finns tre lådor och överskåpet har en enda bred lucka. Sittgruppen rymmer fyra personer. Soffans dynor känns hårdare än vanligt och bredden är blygsamma 90 centimeter. Ovanför bodelsdörren finns Knaus välbekanta kontrollpanel, men kontrollenheten för Truma är ny. Den kräver lite tillvänjning men man känner sig snabbt hemmastadd. Hallen saknar garderob och det finns heller inte någon plats för en sådan. Knaus har dock löst skoförvaringen genom att placera en lättstädad plastlåda mellan passagerarstolen och väggen. Sikten vid färd är bra åt alla håll och tillvalsfönstret i bodelsdörren hjälper till vid trånga passager. Agutistolarna är bekväma och funktionella. Ljudisoleringen mot motorrummet kunde dock varit bättre. Speglarna är välplacerade, men den nedre vidvinkeldelen är inte elmanövrerad.

Knaus Van i har som de flesta husbilar, både bra och dåliga egenskaper. Bristerna är dock relativt små och några känns bara lite tanklösa. Som till exempel idén med en helt löstagbar motorhuv, som säkert ger bra åtkomst vid service men som vi upplevde som svår att hantera och återmontera. 
De positiva sakerna med denna bil är främst smidigheten men även alla smarta detaljer. Klädförvaringen och mörkläggningsgardinerna är utmärkta och även belysningen får plus. Den ger tillräckligt med ljus i bodel, garage och på ”uteplats”. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 2.14.

Knaus Van i 600 ME

Chassi: Fiat Ducato 2,3 l Multijet, 150 hk
Längd/bredd/höjd: 
6 720/2 200/2 720 mm
Hjulbas: 3 800 mm 
Tjänstevikt: 2 940kg
Totalvikt: 3 500 kg
Max last: 740 kg
Bäddstorlek, bak: 197/194x81 cm
Bäddstorlek, fram: 185x150 cm
Baspris: 670 000 kr
Tillval, provkörd bil:
Motor 150 hk 29 800 kr, Fiat-pkt 27 900 kr, (inkl. bl.a. A/C förardel, Farthållare, Airbag x2, ASR och ESP med hillholde). Van i-pkt 13 000 kr (inkl. Midi Heiki med belysning, Insektsdörr, Mini-Heiki över bakre säng,, pilotstolar, höj- och sänkbara, eluppvärmda backspeglar) Fönster i bodelsdörren 2 300 kr, Garagedörr förarsida 3 800 kr, L-sittgrupp med teleskopbord 3 600 kr, elektrisk golvvärme 7 600 kr, Truma Combi E med elpatron 6 900 kr, 190-liters kylskåp med sep. frys 9 600 kr, Markis (455 cm) 10 800 kr.
Provkörd sträcka: 423 km, varav 150 km motorväg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.