Nästa artikel
Underhåll ditt batteri
UNDERHÅLL

Underhåll ditt batteri

Publicerad 7 oktober 2018
Alltför ofta möts våren av ett batteri som gett upp under vintern. Visst är batterier förbrukningsvara men med rätt skötsel slipper du byta så ofta. Hur ofta beror på dig, batteriets kvalitet och konstruktion.

Ett batteri kräver lite kärlek och omtanke. Ger du batteriet det så svarar det med lång livslängd.

Hur gör man då för att allt skall bli rätt? Vi frågade Börje Maleus som konstruerat CTEK-laddarna som idag har en marknadsdominerande ställning och används av många välrenomerade bilfabrikat som originalladdare.

Batterier tål kyla så sitter det riktigt knöligt till så måste det inte tas in i stugvärmen, montera i stället en snabbanslutning så underlättar du för framtiden. Batterier har alltid en självurladdning och krypströmmar vilket gör att batteriet succesivt tappar laddning även om det inte används. Idag finns elektroniskt styrda batteriladdare som du kan koppla på när du ställer undan ditt mobila boende och sedan sköter det hela sig självt. Har du däremot en gammal laddare, flödesladdare, så måste du själv bevaka laddningstiderna. Har du tillgång till ström där ditt mobila boende är parkerat så kan det kanske vara en smidig lösning att byta ut den gamla flödesladdaren och slippa alla bekymmer. Har du inte möjlighet att låta batteriet stå på laddning i fordonet så är det bäst att plocka ur det och ställa det på laddning i exempelvis garaget. Det är viktigt att förstå att ett urladdat batteri inte alls tål kyla särskilt bra, för att det ska klara köldknäppen krävs att det är ordentligt laddat så det sämsta du kan göra är att strunta i batteriet hela vintern och bara hoppas på det bästa. Då kan du räkna med att batteriet känner sig övergivet och blir därför lite sur på dig. Ett batteri som blir helt urladdat drabbas av något som kallas sulfatering och detta förkortar påtagligt batteriets livslängd men även kapaciteten när det väl laddas upp. Räkna med att du inte får tillbaka ursprunglig effektnivå.

För alla batterier finns av tillverkaren en angiven nivå för maximal laddningsström. Kolla på batteriet där det oftast finns angivet men som tumregel gäller att laddningsströmmen inte skall överstiga en tiondel av batteriets effekt. Har du ett batteri på 80 ampéretimmar bör laddningsströmmen inte vara starkare än 8 ampére. Snabbladdningar är alltid av ondo.

Idag finns tre huvudsakliga typer av batterier.

"Gammaldags" batterier med skruvkorkar. Ett sådant batteri måste kontrolleras då och då för att vätskemängden inte ska understiga cellplattornas nivå och till hjälp har du nivåmarkeringar. Batteriet kan laddas med alla typer av laddare avsedda för bilbatterier. Fyller du på skall det vara med destillerat vatten, finns på bensinstationen och kallas då batterivatten. Fyll inte på med kranvatten och absolut inte med batterisyra.

AGM-batterier, av de flesta kallade för underhållsfria. Helt underhållsfria är de inte men de kräver i varje fall ingen vätskepåfyllning. Ovansidan på ett sådant batteri är slät och någon vätskepåfyllning vare sig kan eller skall ske. Däremot kräver dessa moderna batterier moderna batteriladdare. Här skall det laddas med en så kallad pulsladdare. Batterikonstruktionen överensstämmer i övrigt med den "gamla" typen.

Gel-batterier är ovanligare och en vanlig missuppfattning är att AGM och gel-batterier är samma sak. Så är det dock inte och i fordon som kräver höga effektuttag under kort tid, som från en startmotor, är de mycket ovanliga  eftersom de är tänkta för ett lägre effektuttag under längre tid. Gelbatterier skall också laddas med en pulsladdare och kan inte fyllas på med vätska. Dessa batterier har liksom AGM-batterierna en slät ovansida.

Lithium-batterier, då oftast Lithium-Ion, är extremt ovanliga, mycket dyra, och kräver speciell skötsel. Om du mot förmodan har ett sådant batteri ska du lyssna med tillverkaren om laddningsråd. Dessa batterier ligger i 30 000 kronorsnivån och skall laddas med en speciell batteriladdare.

Tar du hand om batteriet på ett bra sätt kan du räkna med en bra livslängd. Men när du väljer batteri måste du vara medveten om att det skiljer mycket mellan olika fabrikat. Det är inte bara priset som skiljer, även den tekniska uppbyggnaden gör det. Tyvärr finns det inget enkelt sätt att fastställa det på då det kommer in många andra faktorer i sammanhanget. Och det är där du själv kommer in i bilden, ge det lite kärlek så vinner du livslängd.

CTEK har en rad av olika elektroniskt styrda pulsladdare. Dessa kan dessutom kopplas ihop med olika styrsystem för att ytterligare förfina elsystemet i ditt mobila boende.

Batteri med skruvkorkar för påfyllning är den äldsta typen

AGM-batterier är den vanligaste typen

Gel-batterier är extremt ovanliga

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.