Nästa artikel
Regeringen vill skynda på ny bilskatt
NYHETER

Regeringen vill skynda på ny bilskatt

Publicerad 24 mars 2017 (uppdaterad 24 mars 2017)
Regeringen lägger fram förslaget om skatt på fordon enligt ett system som kallas "Bonus - Malus".

Regeringen har nu ett färdigt förslag på hur framtidens fordonsskatter ska se ut, rapporterar SVT Nyheter. Det handlar om ett så kallad bonus-malus-system, där bilar med höga utsläpp straffas med mer i skatt, samtidigt som pengarna går till de bilägare som köper bilar med låga utsläpp eller inga alls.

När det gäller bonus-delen ersätts dagens supermiljöbilspremie på 40.000 kronor med en bonus på 45.000 kronor för utsläppsfria bilar som går på el eller vätgas. Sedan sänks beloppet linjärt ner till 7.500 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer. En neutral zon gäller upp till 95 gram per kilometer. Gasbilar får en särskild premie på 7.500 kronor. Skattebefrielsen för miljöbilar försvinner.  

– Högsta bonusnivån på 45.000 kronor är bara marginellt mer än dagens supermiljöbilspremie, särskilt som den femåriga fordonsskattebefrielsen samtidigt tas bort. Det ger förstås inte den omställning vi önskat och som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. En höjning till 60.000 kronor vore rimlig och malus-intäkterna bör ge utrymme för det, säger Mattias Goldmann, som leder miljörörelserna Fores och i 2030-sekretariatet, vilka strävare efter en fossilfri bilflotta.

Förslaget var först på 60.000 kronor för utsläppsfria bilar, men regeringen valde att sänka beloppet.

– Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45.000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger finansminister Magdalena Andersson till Sveriges Radio.

Hur mycket blir straffskatten då? Den börjar på 95 gram koldioxid per kilometer. För varje gram bilen överstiger detta värde beläggs den med 77 kronor extra under de första tre åren. Är utsläppen uppe i över 140 gram per kilometer ska bilägaren dessutom betala 100 kronor per gram som detta värde överskrids. Förändringen gäller bilar som köps nya, befintliga bilar betalar ordinarie fordonsskatt som gäller idag. Bonus-malus-systemet är tänkt att införas den 1 juli 2018. Nu ska det först på remiss.

Texten ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.