Nästa artikel
Transportstyrelsen har fel om färdskrivare
DEBATT

Transportstyrelsen har fel om färdskrivare

Publicerad 11 maj 2017 (uppdaterad 11 maj 2017)
Transportstyrelsen hävdar att husbilar över 7,5 ton ska ha färdskrivare men den bedömningen menar bilinspektör Roine Hellberg inte är korrekt. Han menar att förordningarna ger stöd för hans syn på att husbilar borde varit undantagna. Läs hans debattartikel!

Transportstyrelsen har i ett PM, daterat 2015-08-14 (PDF), tillsammans med andra intressenter skrivit om färdskrivare i husbil. Jag är bilinspektör vid trafikpolisen i Västerås, sedan 1996, och har diskuterat denna fråga med transportstyrelsens experter på kör-, och vilotider länge.

Färdskrivaren skall användas av föraren för att bl.a. registrera kör-, och vilotider, dygnsvila och veckovila.

Uppgifterna skall finnas tillgängliga i fordonet innevarande dag och 28 dagar bakåt för att kontrollpersonal skall kunna kontrollera enligt ovan.

Dessutom skall dessa uppgifter sparas i ett år av arbetsgivaren för att kunna visas upp vid en företagskontroll av Transportstyrelsens personal.

ERBJUDANDE:
20171105073626.jpg?itok=VnsijmF3

När frågor om färdskrivare i husbil kommer upp hos vissa poliser och Transportstyrelsen hänvisar de alltid till följande; EG förordningen 561/2006, kapitel 1, artikel 3, punkten h)” där det står att fordon och fordonskombinationer med högsta vikt på 7,5 ton och en icke-kommersiell transport, är undantagen från färdskrivare”.

Knutpunkten som jag ser det är att EG förordningen man hänvisar till, EG 561/2006, enbart handlar om och gäller enbart personer som utför ”mobilt arbete” avseende vägtransporter. Det finns många punkter i inledningen av denna förordning som talar emot transportstyrelsens tolkning, men den viktigaste som jag ser det, är punkten som lyder:

Pkt. 17: ”Denna förordning syftar till att förbättra de sociala förhållandena för anställda som omfattas av förordningen”.

Slutsats: Är jag inte anställd och utför inget mobilt arbete så omfattas jag inte av förordningen.

Nu vet jag att vissa säger att Transportstyrelsen har tolkningsföreträde och det är möjligt, men vi vet egentligen inte vad som gäller innan det har gått till domstol och den har tolkat vem eller vad en ”Mobil arbetstagare” är”.

Roine Hellberg
Bilinspektör
Trafikpolisen Västerås

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.