Nästa artikel
Adria blir del av Trigano
NYHETER

Adria blir del av Trigano

Publicerad 27 augusti 2017 (uppdaterad 27 augusti 2017)
På en presskonferens den 25 augusti på mässan Caravan Salon i Düsseldorf offentliggjorde Adria att de blir en del av Triganogruppen.

Det har under en längre tid ryktats om att Adria skulle köpas upp av något företag men då Adria har en komplicerad ägarstruktur har det tidigare uppstått hinder i sista stund.

I ett pressmeddelande som kom i januari 2017 skrevs att Trigano i och med det annonserade övertagandet tänkte sig uppnå stordriftsfördelar i såväl inköpsledet, produktion och försäljning. Trigano ville även genom förvärvet växa genom uppköp i segmenten fritidsfordon samt tillbehör till dessa samt till släpvagnar. Då angavs tidsperspektivet för övertagandet vara under februari 2017.

Innan dess lade Kabe i mars 2016 ett bud på Adria men ska man vara mer exakt var det ett bud som avsåg 25 procent av moderbolaget till Adria, Protej d.o.o. Budet från Kabe omfattades av så kallade hembudsregler och en grupp av andelsägare i Protej utnyttjade hembudet och då de köpte samtliga andelar som varit till försäljning blev det inget köp för Kabes del. I juni 2016 meddelades att affären avbrutits.

Nu ser det dock ut som att Adria får ny ägare eftersom Sonja Gole från Adria på en presskonferens på Caravan salon den 25 augusti 2017 meddelade att Adria inom kort blir en del av Triganogruppen. Adrias ledning och återförsäljarnät påverkas inte enligt presskonferensen. Det komplicerade köpet sades i det närmaste vara klart och godkänd av konkurrensmyndigheterna. Detta firades till och med med en ovanligt tårta utformad som en Adria Coral vilken de församlade journalisterna fick njuta av tillsammans med kaffe.

Trigano är ett franskt företag som har en rad varumärken och de är en av de större aktörerna på marknaden. Företaget startades redan 1935 av textilhandlaren Edgar Trigano och deras ursprungliga huvudprodukt var tält. Tidpunkten var väl vald då många fransmän kunde njuta av den första betalda semestern sommaren 1936, två veckor som ofta kom att spenderas i ett tält och självklart behövdes även övrig campingutrustning som Trigano sålde.

Société Trigano bildades 1945 av Edgars son Raymond. Det skulle dock dröja till 1971 innan tillverkning av husvagnar startade och de såldes med en slogan “Le camping, c’est Trigano”, fritt översatt “Camping är Trigano”. Trigano var ju redan starkt förknippat med camping och var redan ett inarbetat varumärke i branschen.

1981 anslöt sig affärsmannen François Feuillet och 1984 började tillverkningen av husbilar. Tillsammans med Bernard gjordes tunga investeringar i företaget. 1990 övertog Feuillet bolaget och började köpa upp andra bolag inom branschen, exempelvis Autostar 1998, Caravans International and Autotrail 1999, Arca  2001 och Benimar 2002. 1998 introducerades Trigano Group på börsen.

Trigano sysselsätter idag i storleksordningen 4 000 personer och har sin tillverkning spridd i en rad länder, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien, Poland, Holland och Tunisien. Troligen får vi nu lägga till Slovenien. 

2016 var ett framgångsrikt år för Triganogruppen och François Feuillet har uttalat sig om att marknaden för husbilar i Europa ökade med 15,1 procent från 2015 till 2016 och då nådde upp till 92 954 nyregistreringar vilket var 2,4 procent högre än det dittills bästa året 2007. Trigano Group ökade ännu mer från 2015 till 2016, hela 27,6 procent under deras räkenskapsår.

Fabrikat som ingår i Trigano är exempelvis Arca, Autostar, Autotrail, Benimar, CI, Callander, Challenger, Chausson, Eura Mobil, Front Vendome, Karma, Mobilvetta och Roller Team.

Adria, som grundades 1965, har cirka 1500 anställda och hade 2016 en omsättning på ungefär 350 miljoner euro.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.