Nästa artikel
la strada Avanti XL Allrad - lyxig och mycket trevlig bil
TESTER

la strada Avanti XL Allrad - lyxig och mycket trevlig bil

Publicerad 28 september 2017 (uppdaterad 30 september 2017)
I nummer 11.2015 testade vi la strada Avanti XL Allrad 2015, en lyxig plåtis med många tillvalsmöjligheter, däribland fyrhjulsdrift. Läs hela testen här på hemsidan och kolla in bildspelet!
Lyxig med 4x4

Fyrhjulsdrivna hus-bilar är inte vanliga, speciellt inte om de är byggda på Fiat Ducato. Vi fick chansen att testa en La Strada Avanti XL Allrad i Dolomiterna. Givetvis tackade vi ja!
 
Det här med fyrhjulsdrift är lite av en innegrej i husbilsbranschen just nu, speciellt i Tyskland. Alla som har kört en fullastad husbil på en regntung gräsmatta har förmodligen dryftat tanken: Skulle det inte vara bra med fyrhjulsdrift?

Bland det vi kallar campingbilar (till exempel Volkswagen California) är det inte ovanligt med fyrhjulsdrivna fordon. Fyrhjulsdrift kan i sådana fall vara ett enkelt, och i sammanhanget billigt, klick i tillvalslistan till skillnad mot vad som gäller för större husbilar som den testade. Då blir det oftast betydligt dyrare och även tyngre.
 
Under de dagar vi testar bilen får vi inte tillfälle att testa systemet under svårare förhållanden utan vi kör mestadels på helt normala asfalts- och grusvägar. Vi hittar dock en blöt och brant grässluttning där en tvåhjulsdriven Ducato garanterat hade slirat och lämnat djupa spår för att komma upp. Men med fyrhjulsdriften är det bara att gasa och styra, bilen går som på räls och tuggar sig enkelt uppför backen. Under vinterkörning är fördelarna uppenbara men en nackdel är att ESP-systemet är satt ur spel av fyrhjulsdriften.

Under vanlig körning är det uppenbart att en hel del kraft går förlorad via den avancerade kraftförflyttningen till den bakre axeln. Bilen har den starkare av de två motorer som kan fås till fyrhjulsdrivna Fiat Ducato. 148 hästkrafter är 18 fler än den svagare och de behövs. Vi måste nämligen gasa betydligt mer än normalt för att hänga med i trafikrytmen. Till saken hör att bilen har grovmönstrade och mulliga offroaddäck som förmodligen inte är de mest lättrullade. Kanske är det däcken som kräver kraften? Till och med i nedförsbackar får vi ibland gasa för att hålla tempot och så brukar inte Fiat Ducato uppträda.

Fiat bygger inte de fyrhjulsdrivna varianterna själva utan de konverteras av det franska företaget Dangel vilket förklarar den kromade Dangelsymbolen på karossen. La Strada har valt permanent fyrhjulsdrift men det finns även en variant som har viskoskoppling som aktiverar bakaxeln vid behov. Det går även att välja lite olika varianter på den bakre diffbromsen.

Den här bilen lämpar sig dock inte för mer avancerad offroadkörning oavsett vilken diffbroms den utrustats med. Problemet är att frihöjden under bilen inte räcker till för att parera stock och sten. Den är förvisso höjd med 15 mm fram och 23 mm bak men det är inte mycket att spela med. Kruxet är exempelvis att det mellan hjulaxlarna sticker ner en entrétrappa som är lätt att riskera trycka till.
 
Hur är bilen i övrigt då? Det är en La Strada Avanti XL som tillverkas i byn Echzell norr om Frankfurt. För er som är intresserade av hur den konstrueras rekommenderar vi det supertest av La Strada Avanti EB som vi publicerade i nr 1.2014. I det synar vi Avanti i sömmarna som fortfarande i stort sett är lagda på samma sätt.

Till skillnad från Avanti EB, som har långbäddar och är 636 cm lång är Avanti XL 599 cm lång och utrustad med en tvärställd säng längst bak. De 37 cm som skiljer de olika modellerna åt innebär att XL slinker över Öresundsbron för halva priset. Sex meter är ofta en brytpunkt i prislistor liksom 3 500 kilo. Över 3 500 kilo så ökar ofta färjepriser, vägtullar och andra avgifter. Dessutom begränsas på vissa ställen hastigheten. Ofta gäller 80 km/h för bilar över 3 500 kilo. Därför säljer La Strada inga bilar med högre totalvikt än 3 500 kilo. På ett sätt är det synd för med mycket extrautrustning kan de bli tunga vilket givetvis minskar lastvikten. 
 
Sittgruppen rymmer fyra personer om två sitter i hytt-stolarna. Beroende på den sittandes midjemått kan soffplatserna vara trånga. Soffan har två trepunktsbälten och under färd kan bordet på ett enkelt sätt plockas bort. Då är det riktigt bekvämt för stolsryggarna går att luta vilket inte är helt vanligt.

Sängen i Avanti XL är ganska högt placerad men har trots det god sitthöjd. Bilen är nämligen byggd i det högsta möjliga skåp som Fiat har att erbjuda. I 4x4-utförande är den 3,01 meter hög vilket är 3 cm högre än normalt. Höjden ger även plats för ett dubbelgolv i bilen vilket inte är vanligt i plåtisar. Under sängen bak finns ytterligare förvaring.

En riktigt bra funktion är en jättestor låda som kan dras ut långt och kan belastas med 50 kilo. Med några plastbackar och smålådor i den så kan det bli ett riktigt bra förvaringsutrymme. Dessutom finns det gott om plats för saker över jätte-lådan och det utrymmet kan även nås inifrån bilen. 

Sängen är riktigt komfortabel mycket tack vare de tallriksfjädrar som finns under kallskumsmadrassen. Fjädrarna fördelar kroppsvikten på ett bra sätt. Ovanför sängen finns överskåp runt om som passar bra för kläder. Mellan sängen och entrén finns kylskåp, badrum och mer förvaring i en garderob och skåp. Badrummet är rymligt för en så pass kort bil och det finns dusch med duschdraperi. Det är inte idealiskt med draperi men kompromisser är oundvikliga i små bilar.
 
Köket finns vid den stora entrédörren och om vädret tillåter så är det mysigt att laga mat med öppen dörr. Om det är myggsäsong finns det en stor myggdörr som sluter helt tätt. Hela köksbänken upptas av en spis med tre lågor, vilket är en för mycket enligt oss, samt en diskho. Båda är monterade i en gemensam rostfri modul som är lätt att rengöra.

Det finns inte mycket arbetsyta men täckglaset är delat vilket ökar flexibiliteten. Det går även att resa en stor skiva vid sidan av köksbänken vilket är positivt men i uppfällt läge blockerar den dessvärre entrén helt och hållet. Skåpen över köket och kylskåpet har jalusidörrar vilket är bra planerat för de blockerar nämligen inte mittgången när de är uppe. Även lådorna under diskbänken är bra utformade. Istället för att vara lika breda som bänkskivan är de delade vilket innebär att de kan öppnas utan att kocken behöver kliva åt sidan.

På utsidan av köksmodulen, i den del som syns utifrån med dörren öppen, finns ytterligare en La Strada-finess. Det går nämligen att dra ut ett bord som ger plats för två till tre personer. Bordet har inbyggd förvaring och ytterligare en liten låda ovanför den. Ett perfekt ställe för grillgrejer!
 
Bilen vi redovisar i faktarutan är i standardutförande men det är egentligen en omöjlighet när det gäller La Strada. De skräddarsys nämligen oftast efter varje köpares önskemål och tillvalslistan är lång. Om vi skulle utrusta denna offroadinriktade bil skulle vi välja ett kompressorkylskåp, dieselvärmare, större bränsletank samt solpanel på taket. Då skulle den nämligen vara en näst intill optimal bil för fiskeutflykter på leriga men inte alltför gropiga skogsvägar. Risken finns att den skulle bli lite väl tung med tanke på att fyrhjulsdriften väger ungefär 150 kilo. Och då är frågan hur fiskefångsten ska kunna bärgas på ett lagligt vis?

Fyrhjulsdrift är i dagsläget väldigt populärt bland aktörerna på personbilsmarknaden. Chansen att det blir lika populärt hos husbilister är låg. Priset och även vikten ökar nämligen påtagligt.

La Strada Avanti XL, även utan fyrhjulsdrift, är utan tvekan en mycket trevlig bil, premium plåtis som den är. Finesserna förgyller tillvaron i bilen och utförandet är i toppskick oavsett 4x4 eller ej.

Relaterade bildspel

Fakta la strada Avanti XL Allrad (2015)

Basfordon: Fiat Ducato 
Motor: Diesel. 2,3l/148 hk Multijet II
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato. Fyrhjulsdrift från Dangel.
Säkerhetssystem: ABS.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 940 kg (testad bil 3 151 kg)
Maxlast: 560 kg (testad bil
349 kg)
Max släpvagnsvikt: ingen uppgift
Längd/bredd/höjd: 5 990/ 2 050/3 010 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 1 007 mm
Takhöjd inne: 196 cm
Isoleringsmaterial: Cellplast av sluten typ.
Tjocklek golv/vägg/tak: 12/12/12 mm + luftspalt
Uppvärmning: Truma Combi 4, luftburen värme
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 129x147/197 cm + bäddbar sittgrupp: 80x160 cm
Grundpris: 511 013 kr
Pris testad bil: 739 280 kr
Tillbehör testad bil: Motor på 148 hk 27 061 kr, 4x4 109 583 kr, White Edition-paket (möbler i högglansvitt och svart, belysta kantlister, kromad badrumsbelysning, textilvalet Verde samt formsydd matta i bodelen) 19 507 kr, offroaddäck 17 021 kr, teknikpaket (120 l bränsletank, elbackspeglar, farthållare, ac, m.m.) 29 240 kr, metalliclack 6 308 kr, komfortpaket 1 (bodelsbatteri 100 Ah gelbatteri, mörkläggningsjalusier förarhytt, elektriskt insteg, läderratt, m.m.) 19 547 kr.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.