Nästa artikel
Pressat Trafikverk svarar TV4 om mutorna
NYHETER

Pressat Trafikverk svarar TV4 om mutorna

Publicerad 15 november 2017 (uppdaterad 15 november 2017)
Trafikverket anser inte att verket präglas av en omfattande mutkultur. För andra dagen i rad går de därför i svaromål om TV4:s anklagelser om mutor och bestickningar som tidigare, enligt verket, varit ganska utbrett inom hela bygg- och anläggningsbranschen.

Så här skriver Trafikverket idag på sin hemsida om anklagelserna:

...

TV4 Kalla faktas granskning av misstänkta mutbrott i Trafikverket har väckt uppmärksamhet. I medierapporteringen förekommer ett antal påståenden och uppgifter som Trafikverket tycker att det finns anledning att kommentera.

"Trafikverket präglas av en omfattande mutkultur"

- Jag delar inte den uppfattningen. Jag vet att den absoluta majoriteten av medarbetarna i Trafikverket gör rätt och följer de regler som finns. Och jag har fått reaktioner från många medarbetare som känner precis som jag – att man blir ledsen och arg över det som hänt, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Det som redovisas i media är oacceptabelt. Att det kan förekomma fall där medarbetare inte följer reglerna är dock inte isolerat till Trafikverket. Osund konkurrens med mutor och bestickningar har tidigare varit ganska utbrett inom hela bygg- och anläggningsbranschen.

- Trafikverket och hela branschen har de senaste åren jobbat hårt med att utrota den kulturen och lyckats bra. Men det finns tyvärr fortfarande enstaka fall där etik och moral brister, säger Lena Erixon.

"Trafikverket har inte agerat på tips om mutor och bestickning"

Att Trafikverket inte agerar på tips stämmer inte. Trafikverket har under de senaste åren utrett flera ärenden efter anonyma tips. Vi genomför grundliga utredningar och när det finns substans i anmälningarna vidtas åtgärder på olika sätt. Några av de ärendena har gått vidare till åtalsanmälan. I några fall har medarbetare fått olika typer av disciplinpåföljder, i vissa fall har medarbetare omplacerats eller fått nya arbetsuppgifter. I några fall har medarbetare själva valt att säga upp sig på grund av det som framkommit.

"Det har tagit lång tid från anmälan om oegentligheter till åtgärd"

Varje tips om mutor eller andra oegentligheter måste värderas och undersökas för att kunna gå vidare. I något fall kan ett tips vara så ofullständigt att det inte går att gå vidare utan att mer information inkommer. Det tar tid att bringa så mycket klarhet i ett ärende att det går att lämna över till åtalsanmälan.

I några av de fall som nämns i Kalla fakta har Trafikverket tagit hjälp av revisionsbyrån Ernst & Young för att genomföra en extern oberoende granskning. I juni hade så mycket fakta framkommit att Trafikverket beslutade att driva ett ärende till personalansvarsnämnden och åtalsanmälan. Det rör det ärende där en före detta anställd vid Trafikverket påstås ha mottagit mutor i form av kontanter i ett kuvert. Att det dröjde till i slutet av oktober innan anmälan gjordes berodde på att det efter beslutet framkom fler uppgifter som man ville utreda innan anmälan. Trafikverket kunde ha gått fortare fram med anmälan. Samtidigt är det viktigt att den här typen av utredningar görs seriöst och rättssäkert.

"Trafikverket har inte svarat på frågor"

I TV4s 22-sändning måndag kväll påstods att Trafikverket inte velat svara på frågor. Det stämmer inte. Vi har gjort vad vi kan för att svara på medias frågor, och generaldirektör Lena Erixon medverkade under måndagen i bland annat SR Ekot och SVT Rapport.

TV4 krävde att Lena Erixon skulle medverka direkt i TV4s 22-sändning på måndag kväll. Det var inte möjligt, så TV4 erbjöds istället att Trafikverkets presschef kom till studion för att svara på frågor. TV4 avböjde det erbjudandet.

...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.