Nästa artikel
Eldriven husvagn provkörd
2022

Eldriven husvagn provkörd

Publicerad 28 juli 2021 (uppdaterad 6 februari 2023)
När Dethleffs visade upp sin eldrivna husvagn 2018 väckte den både intresse och småleenden. Nu har den testats i en alpkörning inför en trolig lansering. Hur det gick? Kolla in!

För att möjliggöra husvagnsresor med elbil utan risk för sämre räckvidd har husvagns- och husbilstillverkaren Dethleffs tillsammans med Erwin Hymer Group och ZF utvecklat den eldrivna e.home-husvagnen. Genom en krävande husvagnsresa över Alperna har projektpartnerna nu med en prototyp bevisat att e.home-konceptet är redo att omsättas i praktiken.

Alla som har åkt med husvagn över Alperna känner igen sig. Husvagnens vikt och ökade luftmotstånd gör att bränsleförbrukningen skjuter i höjden. En elbils räckvidd kan snabbt halveras eller till och med minskas ännu mer med en påhängd husvagn. 2018 presenterade Dethleffs och projektpartnerna Erwin Hymer Group och ZF Friedrichshafen AG för första gången en möjlig lösning: en prototyp till en husvagn med egen eldrift, husvagnen e.home. Med e.home-Alputmaningen på en av husvagnsägare uppskattad 386 km lång väg över Alperna ville projektpart- nerna bevisa att släpets eldrift kan kompensera den högre energiförbrukningen genom släpdriften och att dragfordonet uppnår den vanliga räckvidden även med en husvagn på släp.

Rutten går från Dethleffs anläggning i Isny im Allgäu över Fernpassstraße och sedan Autobahn A12 och A13 förbi Innsbruck över Brennerpasset. I Italien går den på väg A22 över Bozen och Trento till Riva vid norra Gardasjön. Vid starten tidigt på morgonen är dragfordonets och släpets batterier fulladdade. Redan under de första kilometerna mot Fernpass visar det sig att den eldrivna husvag- nen inte bara påverkar färden positivt med avseende på räckvidden utan också vad gäller körkänslan och säkerheten. Fordonet accelererar som ett fordon utan släpvagn, det har stabil kurvtagning tack vare den låga tyngdpunkten och kör säkert på raksträcka eftersom ekipaget hela tiden är sträckt även vid nedåtkörning. Detta ökar inte bara trygghetskänslan utan ger även mätbart högre säkerhet.

I mellan 80 och 84 km/h på motorvägen och en total snitthastighet på 62,3 km/h kör så det helelektriska ekipaget söderut. Vid Brennerpasset, 200 km efter start och 180 km från målet har båda batterierna fortfarande kvar mer än 50 % av sin laddning. Kraftig motvind under den fortsatta färden bromsar dock inte bara e.home-husvagnsekipaget utan lägger också sordin på optimismen i teamet. Kommer motvinden att leda till högre energiförbrukning? Kommer den kvarvarande energin att räcka ända till målet?

Efter 6 timmar och 12 minuter och 386 km krävande färd över Alperna kommer e.home-husvagnsekipaget fram till centrala Riva vid Gardasjön, och det utan att ha behövt ladda en enda gång under resan. Tvärtom: Batteridisplayen visar att det till och med finns energi kvar i båda fordonens batterier. Samlad bedömning: 82 kWh förbrukad energi i dragfordonet och 74 kWh i e.home-husvagnen. Och utvecklingsingenjörerna vid projektpartnerna Dethleffs, Erwin Hymer Group och ZF strålar i kapp.

E.home-Alputmaningen har alltså bevisat att: e.home-husvagnen lyfter resan- det med husvagn till en helt ny nivå. Att resa med husvagn med elektriskt drag- fordon blir inte bara möjligt utan begränsningar tack vare e.home-husvagnen, utan ger även sann körglädje och maximal säkerhet.

Dethleffs VD Alexander Leopold:

– Även om det fortfarande finns hinder på vägen innan den kan serietillverkas och godkännas så är e.home-husvagnen, som har utvecklats av Dethleffs, Erwin Hymer Group och ZF redan i dag en praktisk och hållbar lösning för miljömedveten och ekonomiskt meningsfull husvagnssemester för alla. Därmed befäster Dethleffs sin ställning som husvagnspionjär än en gång.

Texten är ett pressmeddelande från Dethleffs.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.