Bild
Nästa artikel
Redaktionsbloggen

Europa börjar öppnas igen

1 juni 2020

Tomma gator och torg en sorglig syn i Ribeauvillé.

Skulle resan genom Europa kännas helknasig eller börjar förhållandena bli lite mer vanliga nu? Husbilskartan över Europa ritas om för var och varannan presskonferens som hålls i de olika länderna, så vi var nyfikna på hur vår resa skulle bli.
Första trafikljuset i världen installerades för 150 år sedan utanför brittiska parlamentet i London. Sedan dess har bilister runt hela jorden spenderat miljarder timmar med att vänta på att rött ska slå om till grönt. Uppskattningsvis en femtedel av din körtid tillbringas stillastående vid ett trafikljus.

Då chassit på just detta exemplar är ett 40-heavy, vilket föranleder en totalviktshöjning till 4 250 kilo, ser vi detta fordon som exemplariskt för den aktiva barnfamiljen. De som vill ha med sig cyklar, golfutrustning eller annan skrymmande och halvtung fritidsutrustning.

Börjar därför med att checka de yttre faciliteterna. Aha, cykelhållare finns redan på plats. 4,5-meters markis likaså. Garaget är väl värd sitt namn.

Lastluckor finns på båda sidorna och de skäms inte för sig. 119x79 centimeter säger väl allt. Belysning finns, värmeutblås likaså samt öglor att försegla lasten med.

 

För att vara en ”familjehusbil” i 7,5-meterssegmentet känns den rymlig. Ok, trollar vi bort ena sängen i taket och ställer den andra på tvären, ja då han man utan tvekan skapat en platsbesparande planlösning. På kuppen får de vuxna ett eget kryp in och barnen likaså. Visst finns det numera allt fler modeller med våningssängar men en sak är säker.

Den yngsta generationen kommer i alla fall älska sin koja alla dagar i veckan. Att den sedan går att fälla upp för att spara än mer utrymme ger en liten stjärna i protokollet. Detsamma gäller för fläktvärmesystemet som är kopplat till just alkoven. 5-zonsmadrasser i de fasta sängarna? Jajamensan!

Så här i efterhand har översvämningen satt ljus på frågan om beredskapen för extremväder.

– Det har satt i gång en tankegång i hela kommunen om hur man ska kunna vara mer rustad för eventuella naturkatastrofer, säger Johan Larsson.

I en utredning håller kommunen på att titta på möjliga åtgärder. Mycket handlar om det normala underhållet med dikning och rensning av trummor men det kan också handla om att byta till större trummor, bredda vattendrag och hitta ytor som avsiktligt kan översvämmas.

– Det är nästan omöjligt att klara av sådana här regnmängder men man kan i alla fall förbättra så att man snabbare kommer på banan igen, säger Johan Larsson och fortsätter:

– Sedan vet man inte vad det kan vara nästa gång. År 1998 var det mycket snö som kom, 2021 var det mycket vatten, nästa gång kan det vara att det blåser omkull massa saker.

Standardfärgen är vit men det finns fler att välja på.

Vi stannar utanför Realp och köper salamikorvar av två bönder som dukat upp ett stånd längs vägkanten. Den ena smakar chili och den andra bjuder på en pepprig upplevelse som är svår att sätta ord på.

Korvarna är verkligen inte billiga (undrar om det finns någonting i Schweiz som man kan uppleva som billigt?) men smakar å andra sidan ljuvligt.

Perfekt till en kvällsmacka eller varför inte till ett kaffestopp längs vägen? Mellan Realp och Gotthardpasset är det dryga 14 km. En enkel tur som inte tar mycket mer än en kvart att åka.

Till skillnad mot många andra passager runt om i Europa är det tämligen glesbefolkat mellan Grimsel-, Furka- och Gotthardpass. I snitt bor det två människor per kvadratkilometer i regionen och det är enkelt att hitta en ställplats för natten.

Många väljer att stanna i anslutning till passmiljöerna, det finns bra parkeringsmöjligheter vid både Furka- och Gotthardpassen eller på en klassisk camping även om det inte dräller av campingplatser i Alperna.

 

Själv tar vi väg A2/E35 ner till Monte Carasso där vi håller höger och fortsätter till värmen på andra sidan gränsen i Italien.

Från Gotthardpass till gränsen söder om Locarno är det knappt elva mil. Tack vare motorvägen är vi framme på mindre än två timmar.

Elva mil mellan högt och lågt. Mellan kyla och värme vid Lago Maggiore.

"Här i min lyxiga koja inser jag att detta är frihet när frihet är som allra bäst!"

Hygienutrymmet är normal stort, med kassettoalett och handfat. Golvet är av plast, men någon duschslang eller draperi finns inte. Ett skåp under handfatet samt ett på väggen finns för prylar som hör hemma i badrummet.

Garderoben -bredvid badrummet är riktigt rejäl och möjliggör upphängning av kläder.

Vagnens främre del är dedikerad till de minsta i familjen. Två våningssängar och en sittgrupp utgör barnens lilla vrå. En tredje bäddplats kan skapas genom att bädda ned den lilla dinetten. Denna del av vagnen kan också nyttjas som garage genom att man fäller upp den nedre sängbotten.

Läsbelysning finns både i den övre och den nedre våningssängen, men i den övre är den placerad så långt ner att -madrassen delvis skymmer den. Här i vagnens främre del finns även en mindre garderob med flera hyllplan.

Med sina fyra permanenta sovplatser, och möjlighet till ytterligare tre, är variationsmöjligheterna stora i denna vagn.

Barnen i familjen kan medta sina vänner på resan och om de vuxna vill sova i främre delen kan till exempel nedre våningssängen och den nedbäddade dinetten bli till enkelsängar.

De yngre kanske faller för taksängen. Valmöjligheterna är många.

Drivna av upptäckarlusta följer vi en stig genom lummiga lundar som leder till en liten strand mellan klipporna och hamnområdets gräsytor. Trots isande nio grader plumsar några barn runt under överinseende av vad vi förmodar är mamma, som värmd av en frottéhandduk och flödande eftermiddagssol torkar upp i en vilstol på bryggan. Vättern är en kall sjö, men lämpligt nog ligger en bastu intill i en liten timmerkoja. Det är som en Skagenmålning med värmedaller över blankvattnet och vitvingade trutar som skriande singlar runt i blådiset. Det kunde vara Kattegatt, men vi är mitt i Mellansverige på 90 meters höjd över havet. I maj månad.

Corona har bidragit till en längtan ur isoleringen. Väl är väl det, men vissa kategorier friluftsfolk har hållit igång vintern lång. Sportfisket på Vättern är en aktivitet som rullar på så länge ingen is hindrar nappatag med sjöns lovprisade ädelfisk. 

Trollfiskare kammar av de väldiga vattenvolymerna med djupriggar och annan specialutrustning och så sent som igår landades en niokilos blanklax, berättar ett trollingteam som just kommit iland. 

– Laxen är speciellt gångbar vår, vinter och höst, medan rödingen har sin topperiod under sommaren. Redan tas bastanta Vätternrödingar på spö och Granvik är en populär utgångshamn på den här sidan sjön, säger en i gänget och visar sin fångst. 

Populärt var ordet. Vid servicelokalen står ett femtontal båttrailers vars ägare är någonstans därute i jakt på storfisken. 

Den som inte har båt själv kan boka en tur med någon av guiderna som opererar härifrån. Ett äventyr med god chans för en lyxig fiskmiddag som avrundning. Vill man engagera sig passar man på när det är trollingtävling. Då råder festivalyra och synen är mäktig med hundra båtar på startlinjen.      

Öknen Taklamakan. Foto: Wikipedia / Pravit

Anledningen till den höga höjden är det stora dubbel­golvet och att chassits ram är högt placerad. Dubbelgolvet är 42 centimeter djupt och i det finns bland annat färsk- och gråvattentank samt en fast toatank. Den senare rymmer 250 liter vilket innebär att man inte behöver tömma den särskilt ofta. Det kan vara bra för det är inte alltid så lätt att hitta tömningsställen för fasta toatankar. 

Nu är det inte så att man måste åka hem om tanken är full och ingen tömning finns tillgänglig. I nödfall kan man tömma delar av tankens innehåll i en mindre kassett och tömma på vanligt sätt. 

Det finns även gott om plats under bilen, exempelvis går det att beställa fast gasoltank, eller elverk. Kanske skulle en liten bitcoingruva vara något att erbjuda kunderna?

Bodelens väggar, tak och ­dubbelgolvets båda plan är ­konstruerade med 38 mm isolering av RTM-hårdskum, ett vatten- och fuktbeständigt material.

På båda sidor om isoleringen finns ett lager aluminiumplåt och reglarna är av puretan (PU), konstruktionen är alltså både hård, lätt och fuktsäkrad. Aluminiumskalet ger en extra fördel, det bildar nämligen något som kallas en ”Faradays bur” vilket innebär att man är skyddad mot åska. Det är inte så dumt för risken är att denna bil är campingens högsta punkt.

Samma mat som hemma

Det kan vara svårt att hitta maten man är van vid i andra länder. Köp gärna en rejäl säck som räcker hela resan.

När vi tar av norrut efter Mariestad radar ytterligare ett antal husbilspärlor upp sig och först av dem kommer Sjötorp. Ja, vackra Torsö är förstås värt en avstickare och det finns plats för husbilar vid Laxhall längst ut mot färjan över till bilfria Brommö, men mer som parkering än som ställplats.

Sjötorp däremot verkar få fler ställplatser för varje år som går. 

Dels är den gamla vid marinan mellan sluss 1 och 2 i Göta kanal kvar och dels finns ytterligare två ställplatser med el samt ett stort gärde utan service. 

Och en vacker sommardag från midsommar och fram till skolstarten går alla åt, så här gäller det att ligga i slagläge tidigt på dagen.

"Mycket bra beslag och gasdämpare. Bra utförda snickerier med bara ett par små undantag."

Oli Pfisterer om snickerierna.

Handtagslösa överskåp med en snygg snits för öppning.

Under sängen finns klädförvaring och sängbotten kan lyftas för bättre åtkomlighet. Nu saknar vi delbara sängkläder och lakan...

Garderoben på fel sida om toadörr. Tillvalet utdragsskåp är bättre.

Sovrum med bra placering av tv och skjutdörr mot badrum.

Skarpögda kan se gångjärnet på översta trappsteget. Där döljer sig en trappförlängning när sängen är hopbäddad. Smart grej!

Under sängen finns klädförvaring och sängbotten kan lyftas för bättre åtkomlighet. Nu saknar vi delbara sängkläder och lakan...

Garderoben på fel sida om toadörr. Tillvalet utdragsskåp är bättre.

Sovrum med bra placering av tv och skjutdörr mot badrum.

Skarpögda kan se gångjärnet på översta trappsteget. Där döljer sig en trappförlängning när sängen är hopbäddad. Smart grej!

Fakta

Till den baltiska utställningen i Malmö 1914 planterade man vinrankor i staden. De var omkring ett år gamla när de sattes men flyttades snart till Petersborg i Tygelsjö strax utanför Malmö när första världskriget bröt ut och utställningen avbröts. 

Idag är vinstockarna 106 år gamla och förmodligen bland de äldsta i svensk jord. 1999 fick Sverige utmärkelsen ”Vinland” av EU. Tål att tänkas på är att Nya Zeeland startade sin moderna vinproduktion så sent som 1975 och har nu en omfattande vinodling.

Läcker supé och i glada vänners lag medan kvällsljuset mjuknar mot ett stillnande hav. Magiskt.

När jag summerar intrycken hittar jag ändå några störningsmoment även om de inte kan kallas direkta felaktigheter. Först och främst, LED-belysningen är strömsnål, men ljuset är kallt och starkt. Justerbara LED-lampor är därmed bra! Annars tycker jag att det bör vara el-justerbara framsäten men det har nybilsköparen valt bort när det begav sig och inget att skrika högt om.