Bild
Nästa artikel
Redaktionsbloggen

Vad händer när proppen går ur?

2 april 2020

Från närmaste strand fångad sista dagen i frihet. Bara två veckor kvar nu – förhoppningsvis.

Nu går vi in i den andra tvåveckorsperioden av starka utegångsbegränsningar i Frankrike och det känns faktiskt mindre jobbigt än vi hade trott. Vi har väl vant oss.

Det är fredagskväll i ett snöigt Tromsö och på Tromsö Vildmarkscenter har personalstyrkan just tagit helg efter en intensiv vecka ute på fjället. I en Solifer Finlandia 620 träffar vi två av företagets hundspannsförare, Max Knapek och Christian Vaabengaard från Danmark. De firar ledigheten med att bjuda in några kompisar till husvagnen vilken de hyr alldeles intill sin arbetsplats. För några månader sedan kom de två danskarna hit med en dröm om att jobba som hundspannsförare bland Tromsös fjäll och fjordar. Boendet hade inte löst sig när de satte av mot Nordnorge, men väl på plats erbjöd Tromsö Vildmarkscenters vd, Tove Sørensen, att hyra ut sin Solifer Finlandia 620. Sagt och gjort; vännerna baxade in sina resväskor i husvagnen och i samma stund skapades två olika ”rum” där inne. Christian tog delen längst in med sängen, medan Max fick hålla tillgodo med sittgruppen precis innanför dörren. Hur kommer det sig då att Christian fick sängen?

– Ser ni hur stor han är och hur smal jag är!? Det var inget snack, han tog sängen utan att fråga och så har han snott värmaren också, utbrister Max.

– Det är ju för att sladden är fört kort för att du ska kunna ha värmaren hos dig, replikerar Christian blixtsnabbt.

– Skitsnack, den går att koppla in här men du har den hos dig och jag får ligga i mitt underställ av merinoull och frysa häcken av mig här borta, kontrar Max.

Ett tjugotal platser finns tillgängliga. Tolv stycken med el. Det är lugnt, lummigt och lite i skymundan.

Ställplatsen i Borgvik ligger alldeles nere vid Borgvikssjöns strand med ­hamncaféet som närmaste granne.

I Borgvik är de kreativa med såväl småföretag som ­föreningar.

Ställplatsen i Borgvik ligger alldeles nere vid Borgvikssjöns strand med ­hamncaféet som närmaste granne.

I Borgvik är de kreativa med såväl småföretag som ­föreningar.

Taraa, båda sängarna är upphissade och plötsligt finns hur mycket rymd som helst i det begränsade utrymmet. Med framsätena snurrade blir det dessutom många sittplatser runt bordet.

"För ett par år sedan byggde vi ett nytt växthus nere vid sjön där man kan köpa ekologiskt fika."

Kommer Dethleffs lyckas få in en fot på den svenska husvagnsmarknaden? Ja, fordonen är det inget fel på. De är helt i klass med konkurrenterna sett till teknik, utrustning och pris. Det senare beror naturligtvis på vilken utrustning som väljs. Om de ska finna köpare på den svenska marknaden krävs det nog att det finns fysiska exemplar hos handlarna runt om i landet.

Tänk på att

alltid göra av dig i förväg då vissa producenter är små och öppettiderna varierar.

Du hittar mer information om skånska vingårdar på www.vinvagen.se

Malibu är en premiumbil med stabila snickerier i kryssfanér som monteras ihop med både skruvar och tappar vilket bidrar till att inredningen “håller tyst” under färd. Tyst färd fås även av lagret med mikrofiber på väggar och tak, ja till och med i skåpen. Kvaliteten märks även på gångjärn, eldragningar och beslag.

Malibu Van Charming GT kommer förutom i denna version på 6,36 meter även finnas till 600 DB som är 5,99 meter lång. Van-serien från Malibu består 2019 av sex varianter plus två Charmingmodeller och två Charming GT-modeller.

På entrésidan finns också en liten lucka till dubbelgolvet alldeles bredvid entrédörren. Luftspalten i dubbelgolvet är 19,5 cm så där ryms det mesta som är någorlunda platt.