Husbilar upp till 3,5 ton:
Landsväg: 100 km/h, (på vissa sträckor 90 km/h)
Motorväg: Fri fart om inte skyltning anger annan hastighet. Dock rekommenderas max 130 km/h
Husbilar över 3,5 ton:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 100 km/h
Husbilar över 7,5 ton:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 80 km/h
Husvagnsekipage:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 80 km/h. För vissa typer av husvagnsekipage kan tillstånd för 100 km/h sökas genom Dekra, information här och ansökningsblankett här.
För samtliga vägar kan det vara lägre hastighetsgräns vid regn, tilläggstavla "bei Nässe"
Tänk på att följande är obligatorisk utrustning under färd:
Registreringsbevis, Försäkringshandling, Förbandslåda och Reflexväst.
Dubbdäck / snökedjor:
Förbud att köra med dubbdäck råder men är tillåtna från färjan i Puttgarden till Boardershop vilket är en sträcka på ungefär 500 meter. Detta undantag betyder att "spritresenärer" kan känna sig lugna. Vissa alppass kräver snökedjor, kolla datum för aktuellt pass.
Vägavgifter:
Tyskland har som grundprincip inga vägavgifter för fordon under 12 ton. Motorvägsnätet (Autobahn) och eventuellt även landsvägarna (Bundesstrasse) var tänkt att bli avgiftsbelagda från 2020 men förslaget blev nedröstat i deras riksdag 2019, Bundestag, och inget är i dagsläget sagt om och i så fall när detta system införs.
Miljözoner (LEZ-zon, Umweltzone):
I vissa städer finns miljözoner (Umweltzone) och för att köra i dessa krävs miljömärke (Feinstaubplakette). Fordonen delas in i fyra klasser och de olika miljöklasserna har varsin färg på den dekal som sätts fast på framrutan. Ska du köra i storstäder är det praktiskt att beställa plaketten i god tid före resan vilket du kan göra här, men den går även att köpa på plats i Tyskland. Det finns även en app med miljözonerna och även det företaget säljer plaketter.
Bland annat i dessa tyska städer krävs miljödekal, Feinstaubplakette:
Augsburg, Berlin, Bochum, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dinslaken, Dortmund, Düsseldorf, Erfurt, Essen, Frankfurt/Main, Freiberg/Neckar, Freiburg, Halle, Hannover, Heidelberg, Heidenheim, Herrenberg, Heilbronn, Ilsfeld, Karlsruhe, Krefeld, Köln, Leipzig, Leonberg, Ludwigsburg, Magdeburg, Mannheim, Markgröningen, Mönchengladbach, Mühlacker, München, Nürnberg, Offenbach, Osnabrück, Pfinztal, Pforzheim, Pleidelsheim-Ingersheim-Freiberg, Regensburg, Reutlingen, Schwäbisch-Gmünd, Sigen, Stuttgart, Tübingen, Ulm, Urbach, Wendlingen och Wiesbaden.
Speciellt:
GPS med varning för fasta fartkameror är inte tillåtet, inte ens avslagen eller urkopplad.
Bötesbelagt, 100 euro, att använda elektronikenheter under färd. Böterna ökar till 150 om polisen bedömer att du hamnar i en farlig situation och orsakar du en olycka blir det 200. För de förhöjda böterna kan dessutom en månads förbud för vidare färd utfärdas.
Böter för bensinstopp på Autobahn.
Man får inte köra i badtofflor. Det ger böter på upp till 500 kronor.
Bötesbelagt att inte underlätta för blåljusfordon. På Autobahn samt Bundesstrasse (motorväg samt större landsväg) kostar det 200 euro att inte underlätta, ignorerar du blåljusfordon blir det 320.
Det är lag på separat varningsljus som kan placeras ut vid olycka eller stopp för husbilar över 3,5 ton.
Olika regler gäller vid grön pil för att svänga höger i korsning med rött framåt. Trafikljusets gröna pil ger företräde till övrig korsande trafik medan grön pil på en skylt kräver att man stannar och kollar att det inte kommer cyklister eller fotgängare innan man svänger. Att inte stanna vid grön skylt är bötesbelagt med i normalfallet upp till 70 euro.
Vid rödljuskörning baseras böterna på hur lång tid det tagit sedan trafikljuset slagit om till rött och till bilen passerar. Böterna varierar mellan 90 och 360 euro och myndigheterna har möjlighet att dra in körkortet.
Tänk på däckens standard och lufttryck. Många mil på Autobahn skapar heta däck och många svenska husbilister får däcksexplosioner, något som tyska bärgare uppmärksammat. Det gäller även om man inte tycker sig köra i högre hastigheter än de för husbil tillåtna.
Camping:
Tyskarna har en praktisk campingguide där du enkelt hittar campingar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.