Nästa artikel
Caravan Club tar strid om överlast
NYHETER

Caravan Club tar strid om överlast

Publicerad 18 mars 2016 (uppdaterad 18 mars 2016)
Frågan om överlast hos husbilar och husvagnar är en het potatis som ingen hittills riktigt tagit tag i. Nu inleder dock Caravan Club en kampanj mot det regelverk som till och med kan ge åtal för enstaka kilos extra last.

På sin hemsida beskriver de problematiken om regelverket som, för de som satt sig in i det, framstår som mycket godtyckligt. Att en stor del av alla husbilar och husvagnar rullar omkring med överlast är tyvärr inte så känt bland ägarna som det borde vara men genom kampanjen vill Caravan Club öka ägarnas kunskaper om problemet. Detta efter det att polisen allt oftare kontrollerar vikten, och därmed eventuell överlast, i samband med trafikkontroller. De som semestrar utanför Sveriges gränser kan dessutom konfronteras med ett regelverk där böterna kan bli en än mer obehaglig överraskning.

– Vi måste våga prata om vikt! Frågan om vad våra fritidsfordon väger och, framför allt, hur mycket de får lasta är lite av en tickande bomb. Alla parter, tillverkare, återförsäljare, organisationer och fordonsägare måste dra åt samma håll. Det måste bli tydligt vad köparen får, men också att myndigheterna ställer rimliga krav på den som råkat få överlast i sitt fordon, säger Sven Hansson, riksordförande för Caravan Club i texten på hemsidan.

En husbil som har en totalvikt på vanliga 3,5 ton har vanligtvis en tjänstevikt i spannet 3100 till 3300 kilo även om det finns undantag. Detta ger möjlighet till ungefär 300 kilos last men då räknat från fordonets fabriksutförande. När du börjar räkna ihop allt från köksutrustning, kläder, markis, campingstolar och bord når man snabbt den kritiska gränsen. Att tro att utrustningen inte väger dessa 300 kilo är att vara väl optimistisk.

Caravan Club skriver att det i praktiken inte är möjligt att köra lagligt med en normalstor husbil som har mindre än 300 kilo i lastförmåga. Ändå är det den vanliga situationen.

Böter räknas dessutom ut som en andel av lastvikten, ju lägre den är desto hårdare slår regelverket för den som kör med överlast. Det innebär att om lastförmågan är 500 kilo går gränsen för åtal vid 251 kilo men om om lastförmågan är 200 kilo går åtalsgränsen vid 101 kilos överlast.

Motsvarande situation gäller även husvagnar med den skillnaden att det finns en möjlighet att flytta delar av packningen till dragbilen om lastvikten inte räcker till.

I nya numret av sin tidning Fritidsmagasinet Caravan tar Caravan Club initiativ till en kampanj där målet är att skapa tydliga och begripliga regler för viktklassningen av husbilar och husvagnar.

Läs vad Caravan Club skriver här.

Fakta Caravan Club
Caravan Club of Sweden har nära 30 000 medlemsfamiljer och är Sveriges största organisation för mobil fritid. Föreningen har sitt kansli i Örebro.

Mer information på föreningens hemsida, www.caravanclub.se.
Bötesbelopp för överlast

1-20 procent = 2 000 kronor

21-30 procent = 2 500 kronor

31-40 procent = 3 000 kronor

41-50 procent = 4 000 kronor

51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

 

Källa: Polisen

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.