Bild
Nästa artikel

Inget krav på TPMS i Sverige

Nyheter

Många har hittills trott att däcktrycksövervakningssystem blir obligatoriska 1 november 2014. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella reglerna efter det att fordonet tagits i trafik vilket i klartext betyder att systemet blir frivilligt.

Enligt EU-regler måste nya bilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU:s typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1 november 2014.

Transportstyrelsen har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att man uppnår huvudsyftet med TPMS ändå, eftersom fordonsägare i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Transportstyrelsen har idag inga regler om att TPMS ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Fordonsägare kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering.

Två typer av TPMS

Direkt TPMS

Direkt TPMS innebär att batteridrivna sensorer installeras i varje hjul som kommunicerar med bilens övriga system. Systemet mäter exakt lufttryck och temperatur som, beroende på bilmodell, kan läsas av på instrumentbrädan. Systemet varnar föraren omedelbart om ett däck har lågt lufttryck och vilket däck det handlar om.

Indirekt TPMS

Indirekt TPMS är inte lika exakt och kan endast läsas av när bilen rullar. Varningen till föraren sker först när däcken tappat 20 procent av luften och visar inte vilket däck det handlar om. Bilägaren väljer inte system själv, det avgörs av tillverkaren.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.