Bild
Nästa artikel
Våra mest lästa artiklar 2019

Våra mest lästa artiklar 2019

NYHETER

Vi har slagit flera rekord på hemsidan under det nästan gångna året vilket vi förstås är stolta över. Men vilka av våra artiklar blev de mest lästa? Kolla in hur listan ser ut!

Som vi tidigare skrivit om nådde vi en milstolpe under året, vi passerade tio miljoner sidvisningar. På rullande årsbasis skedde detta under augusti och för kalenderåret i december. Naturligtvis är vi både stolta och glada för den uppmärksamhet som ni läsare ger vårt arbete och hoppas på att ni fortsätter följa oss på samma sätt när vi nu går in i ett nytt årtionde. Det är ändå så att utan läsare är en tidning ingenting och vi är lika stolta över att så många köper vår tryckta tidning. Det tål att påpekas att innehållet sällan är samma så det finns anledning att följa oss både i tryckt och digital form. Här på hemsidan kan du botanisera bland cirka 12 000 artiklar så frågan är om det finns något annat forum som erbjuder så mycket läsning.

På en klar första plats på hemsidan hamnade Missa inte plåtisen Kabe Van. I artikeln som vi publicerade den 2 augusti skrev vi följande i ingressen

En mycket efterlängtad nyhet är att Kabe släpper en plåtis till 2020. Husbilen Kabe Van byggs på Mercedes-Benz Sprinter och är vinterisolerad.

Till artikeln hörde ett bildspel men dessa bilder är inte inräknade i visningarna av grundartikeln men för denna har vi till skrivande stund noterat 82 825 sidvisningar, i stora drag var femte ägare av en husbil eller husvagn har alltså läst enbart denna artikel! Skulle man begränsa läsningen till enbart husbilsägare betyder det fyra av fem husbilister.


På andra plats hittar vi en nyhetsartikel om fordonsskatten, Nya fordonsskatten är orimlig, som vi publicerade den 14 mars. Det är förstås trist att en sådan nyhet kommit att dominera framför allt husbilslivet men vi noterar att de protester som ändringen har givit upphov till åtminstone fått regeringen att tillsätta en utredning om att ändra avställningsreglerna. Hur resultatet av denna utredning blir vet vi ännu inget om men ett stalltips just nu är att skatten kommer att återbetalas dygnsvis vilket gör det möjligt att sänka skattekostnaden rejält beroende på hur husbilen används. Självklart återkommer vi med information om detta när regeringsförslaget presenteras. Denna artikel har visats 66 773 gånger och med ungefär 100 000 husbilar i trafik är det en stor andel som följt frågan. Ingressen löd

Hur det är möjligt att fordonskatten för en husbil i två steg riskerar att höjas från ungefär 7 000 kronor till ungefär 25 000 kronor på bara 13 månader? Och vad kan det leda till?

På tredje plats kom en artikel om en elhusbil på ett basfordon från Tesla, Tesla blir husbilen Vanlifer Semihome, även om det förvisso inte är någon produktionsbil utan en konceptstudie. Mer korrekt kommer den från specialföretaget Vanlifer som byggt den på en Tesla. Även inom detta område visas det upp ett antal koncept och vi har försökt spegla de tekniknyheter som har betydelse för utvecklingen, såväl på själva fordonen och energisidan där det kommit koncept på effektivare batterier men även vad det gäller bränsleceller för att öka räckvidden. 52 313 gånger har denna artikel lockat till läsning.

Tilll denna artikel som vi publicerade den 5 augusti löd ingressen 

Vanlifer, som är ett företag för specialfordon, har gjort ett koncept för en husbil på Teslas eldrivna semi-trailer. Motoreffekten anges till 1 044 hästkrafter, räckvidden till minst 80 mil och allt baserat på ett basfordon med ett pris på 180 000 USD. Låter inte det spännande? 

På fjärde plats kom en artikel inom samma ämnesområde, Elbilar har högre CO2-utsläpp än diesel. Där löd ingressen

Tyska vetenskapsmän har gjort en studie om elbilars koldioxidutsläpp vilken visar att de ligger väldigt högt. Visserligen släpper inte en eldriven bil med batterier ut någon CO2 lokalt men både batterier och elproduktionen är stora utsläppskällor.

Även den aspekten av hur fordonsskatten är konstruerad har väckt intresse, 45 762 läste denna artikel som berör frågan om en livscykelanalys mellan diesel och el. Forskningsrapporten blev i och för sig ifrågasatt i ett senare skede men ändå blir elbilarnas utsläppsnivå till stor del beroende av hur elen den laddas med produceras.

Den femte mest visade artikeln handlade om Eura Mobil, Kompakt Eura Mobil med rymdkänsla. Den artikeln publicerades så sent som den 3 december och lockade till 40 125 visningar. Ingressen löd

Stora sittgrupper i aktern har funnits länge på marknaden men aldrig blivit någon storsäljare i Sverige. Eura Mobil 650 HS är blott 6,5 meter lång men har en känsla av rymd invändigt som flera av de större syskonen saknar.

Även till denna artikel hör ett bildspel som inte är inräknat i statistiken.

På sjätte plats hittar vi vår sammanställning av ställplatser och campingar, där det finns 1 543 platser att botanisera bland. Har även du varit in och kollat? 39 995 gånger har indexsidan visats.

Vår artikel om ett eventuellt B97-körkort, Nu kanske det blir ett B97-körkort, lockade till 31 539 visningar. Artikeln handlar om att det pågår ett arbete om att öka viktgränsen till 4 250 kilo och ingressen löd

Nyligen införde EU en möjlighet för medlemsländerna att nationellt godkänna att en B-behörighet på körkortet gäller för ett fordon med en totalvikt på 4 250 kilo. Nu föreslås att denna möjlighet vidgas att även gälla husbilar.

Vår åttonde mest visade artikel handlar om elbilars batterier, Genombrott för elbilars batterier. 30 050 gånger har denna artikel visats och den handlar om att Nikola Corp har gjort ett teknikgenombrott som kan ändra förutsättningarna för elbilar med batterier. Den publicerades alldeles nyligen, den 22 november, och ingressen löd

Nikola Corp. har gått ut med information om ett genombrott i batteriteknik för elbilar. Den nya tekniken ska vara betydligt billigare, ge dubbelt så mycket energi, vara hälften så tungt, mer miljövänlig och ge en personbil en räckvidd på hundra mil.

På nionde plats hittar vi en artikel om framtidens husbilar, Inget blir sig likt i framtidens husbil. Den handlar om ett konceptstudie från Hymer om hur de tänker sig att vi färdas med husbil 2030 och publicerades den 30 september. Framtiden lockade till 27 709 visningar och ingressen löd

Visst kan det kittla lite att titta in i framtidens husbil? När Hymer nu i grafisk konceptform visar upp vad de tror komma skall är det inte mycket som är sig likt och nya möjligheter för mobil semester är minst sagt futuristisk. Kolla in vad de tänkt sig 2030!

Det kan ju faktiskt vara ett intressant slut på listan nu när vi går in i 2020-talet. Ändå är det här bara toppen på ett isberg för det finns som sagt cirka 12 000 artiklar att läsa. Du hittar dem lättast under menyn högst upp där du kan välja kategorier eller göra frisökningar.

Vi på redaktionen önskar alla våra läsare ett riktigt gott nytt år! 

Vilken framtida bränslelösning för husbilar tycker du verkar mest intressant?

Batteridrift
12% (10 röster)
Hybrid
23% (19 röster)
Bränsleceller
29% (24 röster)
Gas
4% (3 röster)
Diesel
32% (26 röster)
Inget av dessa
0% (0 röster)
Totalt antal röster: 82
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.