Kabe TowerMaster 810 FK tvåvånings husbil

Kabe Imperial TowerMaster 810 FK är världens första tvåvåningshusbil. Vi har som första media i världen testat denna modell.

Nästa artikel
Kabe Imperial TowerMaster 810 FK
Dubbeldäckare

Kabe Imperial TowerMaster 810 FK

Publicerad 1 april 2022 (uppdaterad 21 juli 2023)
Kabe TowerMaster 810 FK tvåvånings husbil

Kabe Imperial TowerMaster 810 FK är världens första tvåvåningshusbil. Vi har som första media i världen testat denna modell.

Som första tidning har Husbil & Husvagn provkört nya TowerMaster. En helt unik husbil som bygger vidare på Kabes erfarenheter med tvåvåningshusvagnar. Nya TowerMaster ger även möjlighet till frontkök i husbil.

Kabe Imperial TowerMaster 810 FK heter nya dubbeldäckaren från Kabe som vi har provkört i trakterna av Tenhult. Det kan lugnt sägas att modellen väcker viss uppmärksamhet ute på vägarna, men bakom ratten märks knappt husbilens höjd tack vare tandemaxlarna och det extra stadiga och smarta chassiet från AL-KO.

Kabe har tillsammans med AL-KO och det välrenommerade chassiinstitutet i Bern tagit fram en husbilsboggi som tack vare adaptiv luftfjädring med artificiell intelligens (AI) kan behålla MB Sprinterns sidvindsassistans. En chassiteknik som gör att vi knappt märker den höga tyngdpunkten när vi gasar på med TowerMaster längs gamla Grännavägen norr om Jönköping. Detta trots skarpa hårnålskurvor och en styv aprilkuling från Vätterns vida vatten.

Märk väl att det högt placerade köket med sitt 177 liters (helgfyllda) kylskåp ger extra hög tyngdpunkt i TowerMaster.

Den populära lösningen med frontkök på husvagnar är en av huvudanledningarna till att Kabe husbilar tog fram sin nya TowerMaster. Man ville helt enkelt hitta en vettig lösning för att få in ett frontkök, även i en husbil.

Man har under arbetet även experimenterat med förlängd rattstång från en förarhytt på andra våningen (och köket på bottenvåningen längst fram). Till slut kom man dock fram till att det bästa är att börja med en mer traditionell förarhytt och på så vis kunna behålla alla Sprinterns förarassistanssystem.

Senare under året kommer fler planlösningar att presenteras. Bland annat en familjemodell där barnkammaren placerats på översta våningen och köket flyttats ner till en mer traditionell husbilsposition. Alltså ett vinkelkök bakom soffan. Barnkammarmodellen kan beställas med tillvalet uppblåsbar rutschkana från KamaFritid som barnen kan använda istället för den invändiga trappan.

– Vi har kämpat en hel del för att kombinera det bästa från husvagnsvärlden med Kabes lyxigaste husbilar. Den stora utmaningen var sidvindsassistansen och den adaptiva luftfjädringen, det löste sig med vår nya artificiella intelligens som snabbt lär sig vägarnas beskaffenhet ihop med förarens humör, styrutslag och förstås väder och vind, berättar Lirpa Atsröf, ingenjör på chassiinstitutet i Bern och projektkonsult hos AL-KO och Kabe.
 

Kabe Imperial TowerMaster 810 FK

Basfordon: MB Sprinter 177 hk
Chassi: AL-KO 3-axlat med adaptiv luftfjädring
Längd/bredd/höjd: 8100/2500/4499 mm
Totalvikt: 5500 kg
Tjänstevikt: 4570 kg
Grundpris: 2 800 0000 kr

Bakgrund till aprilskämtet
1. Här är originalhusbilen i ett test.
https://www.husbilhusvagn.se/tester/husbilar/provkord-kabe-imperial-810-lqb

2. Tvåvånings husvagnen Tower. Kabe har byggt varianter på detta vid tre tillfällen. (1971, 2007, 2017) Här är den senaste:
​​​​​​https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/det-kostar-kabe-tower

Och här en annan artikel med dubbeldäckaren från 2007:
https://www.husbilhusvagn.se/tester/husvagnar/begagnat-kabe-hacienda-tower-2008

Trappan upp till övervåningen är placerad framför sovrummet.

Världens första frontkök i en husbil. Utsikten från andra våningen är helt magnifik!

Imperial TowerMaster har en extra stadig bakstam eftersom det är den högsta som byggts på en husbil.

Ingångsdörren är extra bred på nya TowerMaster.

Bagagerummet är rejält utrustat med förvaring, eluttag och utedusch.

På sedvanligt vis finns skidlucka på TowerMaster.

Den adaptiva luftfjädringen i boggiaxlarna gör att sidvindsassistansen gör att TowerMaster känns exakt lika stadig som vilken treaxlad husbil som helst.

Ljusinsläppet från atriumet som bildas av andra våningen är enormt. Vi trivs utmärkt i sittgruppen även om vardagsrummet på övervåningen inte heller går av för hackor.

Baksätet är bekvämt med armstöd och bra svankstöd.

Tvåvåningskonceptet har haft en lång utvecklingstid. En variant var att flytta upp förarhytten och använda sig av steer-by-wire alternativt förlängd rattstång. På så vis kunde frontköket placeras på nedervåningen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.