Garmin Dashcam Live högst upp på vindrutan och under den sitter Garmin Camper 795 som tävlar mot Google Maps på stora skärmen. Utvärdering kommer strax!

Nästa artikel
Vinter i plåtis – sista delen
Blogg: Vinter i plåtis 10

Vinter i plåtis – sista delen

Publicerad 2024-02-28 08:00 (uppdaterad 2024-03-01 15:31)

Garmin Dashcam Live högst upp på vindrutan och under den sitter Garmin Camper 795 som tävlar mot Google Maps på stora skärmen. Utvärdering kommer strax!

Sista delen av vinterresan! Här är allt vi lärde oss under färden.

Då var vi hemma igen, nu med svar på frågor jag ställde mig själv innan resan:

  • Är det värt priset att köpa vinterdäck och resa i plåtis på vintern?
    Vinterdäcken kostar runt 12 000 kr och dessutom tillkommer resekostnader, försäkring och skatt. Vi valde dubbfria Continental VanContact Viking som fungerade överraskande bra under hela resan. Har du däremot inga planer på att köra till utlandet (tyska dubbdäcksförbud etc.) så är dubbdäck fortfarande det bästa valet för seriösa vinterresenärer. Åtminstone på isiga vägar.

    Upplevelsen man får av att resa i husbil på vintern är annars helt annorlunda mot husbilsresor övriga årstider. Myskänslan, platserna, aktiviteterna, snön och vardagen ger en ny dimension i husbilsägandet som jag fullkomligt älskar. (Detta trots att jag är en frusen man som avskyr vintern – i vanliga fall!).

    (Du hittar samtliga 10 bloggavsnitt längst ned.)

Vinterväg i Västerbottens inland och fjäll.

Morgontrött Karmann! Blundande ögon smälte fram på bakfönstren.

Vad bör man göra och inte göra under vinterresan i plåtisen?
Alla kan sova i en plåtis i 1-2 dygn från 0° till ca –9°C törs jag (nästan) påstå. När det blir flera dygn och temperaturen dessutom kryper under -10°–20° så är risken för frusna resenärer och vattensystem överhängande.

Därför är lösa dunkar och nyttjande av duschar i servicehus att rekommendera. Vi extraisolerade både bakdörrar och skjutdörr. Istället nyttjade vi hyttdörrarna för in och utgång vilket också gjorde att vi slapp smuts i bodelen. Tofflor väntade mellan framstolarna och ytterskor lämnades vid hyttdörrarna.

Vill man resa mer seriöst vintertid och fricampa skulle jag rekommendera att se över vattensystemet i detalj. Alla ledningar, pump, kranar och tankar så att isolering och uppvärmning runtom räcker till.

I vissa fall går det att extraisolera vattensystemet själv och det är ett projekt jag ser fram emot på redaktionens plåtis till nästa vinter. Karossbalkar är ofta helt oisolerade och svåra att komma åt.

Leta efter ledningar nära ytterväggar, känsliga rörkrökar som kyls från flera håll och hörn samt kalla utrymmen vid golvet där ledningar kan frysa. Även bakom köket mot den dåligt isolerade skjutdörren (och vid kylskåpet) är ett känsligt område. Och... ja bäst är att rota runt på egen hand i skrymslen och vrår.

Vill du ha en fabriksbyggd vinterplåtis? Läs test av Kabe Van här!

Vi rodnar av allt personligt bagage i samlad form. Värre är att det lilla vi använde ryms i motsvarande 1,5 Ikea-bag. Micron använde vi inte alls. Värst av allt är att jag ofta skrivit denna mening i artiklar: "ta inte med för mycket bagage".

  • Vilken utrustning är bra att ha med sig?
    En lista finns i första delen av bloggen här. När det gäller övrig packning är bra skor och ytterkläder självklart. Vi överdrev vår personliga packning rejält denna gång... jag borde sagt till mig själv: packa allt du vill ha och släng sedan ut hälften.
     
  • Hur är vardagslivet i plåtis på vintern? Mysigt eller plågsamt?
    Helt underbart! Vintern ger nya intryck och upplevelser. Särskilt de som har tid att resa många dygn i snörika landskap. Gärna Norrlands inland! Att köra på snöiga landsvägar med höga plogvallar är härligt ljuddämpat och mysigt. Att sedan slå läger, äta, leva och sova mitt i ett vintrigt landskap är en lisa för själen!

    Få inte panik av att saker kan krångla. Problemlösning är en del av vardagen och teknik i all form blir känsligare i 20-30 minusgrader. (Gäller inte bara husbilar).

Väl hemma igen återstår ett rejält spa-bad. Salt och slask och sand i en salig röra måste bort.

  • Övriga positiva och negativa överraskningar:

    Positiva överraskningar
    + Den förträffliga värmepannan (Truma Combi 6D). Och litiumbatteriet i kombination med dieselvärmepannan är ett otroligt lyft mot tidigare husbilar vi haft! Det kändes som att vi kunde bo i en varm plåtis i evigheter – utan elsladd och ständiga gasolflaskbyten. Lite egenisolering med liggunderlag hjälpte förstås till. Vårt batteri var som lägst nere på 55% efter en längre natt med hög värme invändigt (ca +21°C) och ca -30°C utomhus. Då hade vi även använt elektrisk vattenkokare till kaffet och både belysning och tv.
    + Startsäker Fiat! En oro jag kände innan avresan var om Fiatmotorn skulle klara kallstart, för vi har ingen motorvärmare. Den startade urbra! Även rejält nedkyld i -30°C. Dieselvärmare (till motorn) är dock ett måste nästa vinter. Kallstarter är inte bra!
    + Överlag hur bra vi trivdes i vår Karmann-Mobil på denna vinterresa!

    Negativa överraskningar
    (Svårare att komma på!)
    - Det är överraskande få svenskregistrerade husbilar ute vintertid. Utländska husbilar är i majoritet, åtminstone i de vackra vinterlandskapen i norr. Utländska husbilsturister jag träffade var lyriska och undrade varför så få svenskar var ute...
    - En negativ oväntad sak vad gäller själva plåtisen är att det drog så kallt runt fönstret vid ena sängen. Och att vi hade mer köldproblem i sovrummet än i sittgruppen. Det löste vi dock enkelt och snabbt själva genom extraisolering.
    - Golvet bak kyler hela sovrummet så där ska vi isolera mer senare. En orsak är skivorna som ger dubbelgolv (urtagbara extra lastgolv). Bakre värmeutblåset sitter ovanför så nästa gång lämnar vi dubbelgolvet hemma.

Ett tips är att aldrig använda eltrappan på vintern. Det hörs hur plågade de är av grus och is.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.