Nästa artikel
Fortsatt kamp i EU för B-kort till 4,25 ton
NYHETER

Fortsatt kamp i EU för B-kort till 4,25 ton

Publicerad 26 september 2019 (uppdaterad 30 september 2019)
Det pågår ett arbete för att utvidga behörigheten för B-körkort gällande person/husbilar till 4,25 ton. När det gäller nollutsläppsfordon är detta redan en möjlighet men kampen går vidare så att det ska gälla samtliga fordon och användningsområden.

Som vi tidigare skrivit om har EU gjort en förändring av körkortsdirektivet så att enskilda länder får införa en regel om att nollutsläppsfordon som är avsedda för godstransport och har en totalvikt på 4,25 ton får framföras med B-behörighet om körkortet har innehafts i minst två år. Regeln har mött kritik, inte för att totalviktsgränsen flyttats uppåt utan för att den inte gäller alla motorvarianter även om den infördes för att möjliggöra batteridrivna transportbilar. Det startade en diskussion om husbilarnas situation där lastviktsproblematiken är kännbar då 3,5 ton är precis på gränsen vad som är möjligt med dagens regelverk och förbränningsmotorer.

Vissa länder har legat på lite extra i frågan och i Danmark fortsätter även deras nya regering att driva frågan, nu genom deras nya transportminister Benny Engelbrech. Tidigare drevs frågan av hans företrädare transportminister Ole Birk Olesen och han hade gett detta positiva svar till ACI, danska Autocamper info. 

– Jeg kan forstå, at Færdselsstyrelsen vurderer, at den tekniske udvikling af autocampere med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg har ændret sig, således at der ikke i dag er afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn til hinder for, at personer, der har et kørekort til kategori B, vil kunne føre en større autocamper. På den baggrund er jeg enig med dig i, at det bør være muligt for personer med et kategori B-kørekort at føre en autocamper med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. Imidlertid er situationen jo den, at 3. kørekortdirektiv forhindrer dette, og der er derfor behov for en løsning på EU-niveau.
– Transport- og Boligministeriet vil derfor fortsat sætte denne problemstilling på dagsordenen i forbindelse med ministeriets dialog med Kommissionen.

I Tyskland har producenternas organisation CIVD samt ADAC, som närmast kan jämföras med svenska Motormännen, bjudit in den tyska regeringen för att diskutera en regeländring. En drivande person är Hermann Pfaff från Hymer Group som är ordförande i CIVD samt Automobil klubben ADAC.

– Dagens udveksling af synspunkter var meget frugtbar, hvorfor vi fortsætter og uddyber det senere på året, sade Hymers Hermann Pfaff enligt ACI.

Motsvarigheten till Sveriges undantagsregler för förare med körkort utfärdade före 1 juli 1996, Grandfathers Right, finns även i Tyskland där personer med körkort utfärdade före 1999 tillåts köra husbilar upp till 7,5 ton och även Frankrike och Storbrittanien har undantagsregler av samma typ.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.