Story

Klara snösmockan med husbil eller husvagn

Camper har kört fast i snöig backe får hjälp av pistmaskin.

Det är inte alltid det finns en pistmaskin till hands när man kör fast - så det kan vara bra att vara förberedd.

Nästa artikel
Kört fast med husbilen? Så kommer du loss!
väglag

Kört fast med husbilen? Så kommer du loss!

Publicerad 21 februari 2022 (uppdaterad 23 februari 2022)
Camper har kört fast i snöig backe får hjälp av pistmaskin.

Det är inte alltid det finns en pistmaskin till hands när man kör fast - så det kan vara bra att vara förberedd.

Hjälp i snöyran. Här är allt du behöver för att få loss en husbil som fastnat i snön.
Under natten har ett nytt snöoväder dragit in över södra Sverige. SMHI varnar för kraftigt snöfall och blåst och uppmanar alla att köra försiktigt. Man räknar med att det kan komma upp till tre decimeter snö.

Att sätta sig i husbilen känns kanske inte så lockande när snön vräker ner, och de flesta avstår säkert. Men om man måste iväg, för att det är semester eller sportlov, är det bra att vara förberedd. 

• Vad ska man ha med sig när man kör husbil i snöväder?
• Hur får man bäst loss en husbil som kört fast?

Här är Husbil och Husvagns råd:

Var förberedd! Ha alltid med dig saker som hjälper dig att komma loss om du kör vintertid med husbil eller husvagn.

Spade
Det finns lätta spadar som går att plocka isär som inte tar mycket plats. Till exempel på smartasaker för 375 kronor.

Bogserlina

Borste


Petflaska/dunk fylld med grovsand
Att lirka in något som ger bättre grepp under däcken är a och o om man kör fast. Lite grus kan vara allt som behövs.

Hjälpmedel som fästs på däcken

1 Snösockor
Lilla, lätta däckstrumpan Autosock är godkänd i hela EU istället för snökedjor, vilket är ett krav vintertid i många länder och områden. En sådan däckstrumpa är enkel att trä på drivande hjul antingen framifrån eller bakifrån. Däckstrumpor är tänkta att användas för att ta sig loss vid fastkörning och sedan tar man bort dem. De kan också användas i branta backar men max i 50 km/h. Storlek för Fiat Ducato cirka 975 kr, Autosock

2 Slirskydd
Monteras på ett fordon som redan kört fast. När du väl kommit loss tar du bort dem och kör vidare. Till exempel Safegrip som vi skrivit om tidigare. Det marknadsförs som ett snabbmonterat slirskydd. Ett kit består av åtta spännremmar i formbar TPU- plast. Remmarna är förstärkta med ett grovmönstrat metallbeslag som ger grepp även på is. Ett set bestående av åtta remmar kostar 495 kronor, Safegrip.

3. Snökedjor
Numer behöver inte snökedjor vara tunga och bångliga, utan kan vara tillverkade av till exempel komposit, som dessa från Michelin.

Om olyckan är framme: Gör så här för att komma loss!

1 Frigör hjulen
Använd spade och skotta mer än du tror du behöver bakom/framför hjulen och under motorn. Är det mycket snö under bilen gör motorn att det smälter och blir hårt under, då sitter bilen fast hårt.

2 Packa om husbilen
De flesta husbilar är framhjulsdrivna, därför är det viktigt är att få mer vikt på drivhjulen. Se till att det inte finns tung packning i garaget och be alla i husbilen att komma fram vid själva losskörningsögonblicket. (Observera att det måste kunna ske utan fara)

3 Backa tillbaka
Testa först att backa tillbaka samma väg som du kom. Framhjulsdrivna fordon tar sig oftast loss enklast på det sättet. Lägg ett gäng gruskorn ett par meter längs de tänkta spår där du vill komma loss.

4 Var lätt på foten
Stå inte och tokspinn så det blir ren is under hjulen. Låtsas att gaspedalen är en liten kyckling med svaga ben.

5 Gunga loss bilen
Gunga loss bilen, om du klarar det. Alltså ge lite gas – rulla åter – lite gas rulla åter, så att bilen kommer i gungning och lossnar. Kan kombineras med att eventuella passagerare knuffar på.






 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Tillåtet köra med snö på bilen? Experten svarar
Fråga experterna

Tillåtet köra med snö på bilen? Experten svarar

Publicerad 8 december 2022 (uppdaterad 8 december 2022)
Snöfall väntas i stora delar av landet. ”Vad gäller egentligen i fråga om dåligt skrapade rutor och fullt med snö på bilen?" undrar en läsare.

Fråga:
Vad är det egentligen som gäller i fråga om dåligt skrapade rutor och fullt med snö på bilen? Jag mötte en bil som kryssade fram på vår lokalgata som tycktes ha noll koll på att han körde mitt på vägen, dessvärre en granne?
Maria S

Svar:
Jag tror nog också att många inte riktigt förstår hur noga det är med att ha alla rutor skrapade, så att man har runt omsikt. Snön ska dessutom vara avborstad från huv, tak och bagagelucka. Snö i mängd som flyger av bilen kan betraktas som en trafikfara. Lysen och registreringsskyltar ska vara väl synliga. Slarv straffas med böter. Och i extrema fall kan det bli tal om vårdslöshet i trafik och dagsböter! Och en olycka som sker på grund av att man har dålig sikt är inte bra….
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Frågan har tidigare publicerats på vår systertidning Vi Bilägares sajt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Dra släp i vinter? Tänk på det här!
Reportage

Dra släp i vinter? Tänk på det här!

Publicerad 15 december 2022 (uppdaterad 15 december 2022)
Goda råd, tips och regler för dig som ska köra med husvagn i kyla och snö.

Från 1 december är det krav på vinterdäck på bilen. Planerar du att koppla på släpvagn eller husvagn måste givetvis också den ha rätt däck för årstiden. Dessutom innebär vinterkörning med släp en hel del utmaningar som inte råder under andra årstider.

– Vinterns intåg innebär att förutsättningarna förändras på våra vägar. Snö och kyla ger ett tuffare väglag samtidigt som mörkret försämrar sikten. Då blir det extra viktigt för de som ska ut i trafiken att se till att ens transportmedel är anpassade för tuffare förhållanden, säger Johan Wijkander på Freetrailer. Företaget sysslar med släpvagnsutlåning och delar med sig av sådant vad som är värt att tänka på om man kör med släp vintertid: 

Tips för vinterkörning med släp
  • Innan kylan slår till: Smörj gångjärn, påskjutsbroms och rörliga delar för att undvika förfrysning. Kontrollera också att lyktglasen inte är vattenfyllda, annars kan de spricka vid minusgrader.
  • Anpassa körningen till ekipagets längd och bredd genom att ha extra uppsikt vid korsningar och andra svängar.
  • Maxhastighet för körning med släpvagn och husvagn är 80 km/h.
  • Vid farthinder, gupp och övrigt ojämnt underlag, var beredd på eventuellt gungande och var extra försiktig med hastigheten.
  • Det försvårade väglaget kräver extra försiktighet.
  • För att förhindra förfrusna bromsar vid parkering är klossar bakom däcken ett bra knep.

Vi Bilägares expert på släp, Anders Helgesson, har några kompletterande punkter för släpanvändande på vintern:

  • Släpet har inte ABS. En påskjutningsbroms är inte alls lika finstämd som bilen. Är vagnen tung kan även en lätt inbromsning (tänk ABS på halt underlag) göra att vagnens påskjutningsbroms kommer att gå in. Sannolikheten att hjulen låser är låg, men har du dåliga däck så finns risken för att släpet låser. Det har inte så vansinnigt stor betydelse rakt fram men i kurva med mycket massa och låsta däck är inte så kul.
  • LAMPORNA! Samtliga släpets lampor ska vara hela. Inte minst sidopositionslamporna. Och skotta av dem när du stannar om det är snö. Om någon kör om och inte ser att det är släp kan det bli tokigt för alla. Om du står i begrepp att köpa ett nytt släp; om möjligt välj LED-belysning då de i regel är väsentligt ljusstarkare än vanliga lampor.
  • Dubbdäck. Bäst för släp, dels för alla normala argument, men framför allt för att dragbilen då kan ha alla typer av vinterdäck och fortfarande vara ett godkänt ekipage. Glöm inte att släpvagnens däcktryck, likt bilens,  behöver justeras upp med 0,2 bar för att kompensera de lägre temperaturerna.
  • Tvätta. Låt inte släpet stå otvättat om det körts på saltade vägar. En snabb avspolning med högtryck gör att saltet inte tär på galvanisering eller släpets mer rostkänsliga komponenter.

Artikeln har tidigare publicerats på vår systertidning Vi Bilägares sajt.

Att tänka på vid däckbytet
  • Undersök mönsterdjup, slitbana och dubbar (om du har dubbdäck) innan du monterar på vinterdäcken på släpet, då det är lättare att kontrollera hjulen friställda.
  • Vill du slippa ta med hela släpet till macken för att kontrollera lufttrycket efter däckbytet kan det vara en god idé att bara ta med släpets vinterdäck till tryckluftspumpen innan montering.
  • När däckbytet görs, ha släpet tillkopplat på bilen, då det står stadigare så än fristående. Smörj gärna gängorna och glöm inte att känna på hjulbultar/muttrar efter att du kört ett tag för att säkerställa att de sitter fast ordentligt.  
Regler vinterdäck

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. 

Tidigare har godkända vinterdäck haft märkningen M+S (Mud and Snow), men sedan 1 juli 2019 är det istället en globalt reglerad däcksymbol som bestämmer om ett däck är godkänt för vinterväg eller inte. Under en övergångsperiod är det dock tillåtet att använda befintliga vinterdäck, märkta med M+S och godkända för vinterbruk, till den 30 november 2024. 

Den nya märkningen är en symbol, ”alptopp/snöflinga”. 

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Se filmen längre ner där du ser hur vi fick loss husbilen som kört fast.

Nästa artikel
Husbilen kör fast – se filmen hur vi får loss den!
Tips

Husbilen kör fast – se filmen hur vi får loss den!

Publicerad 11 mars 2022 (uppdaterad 2024-02-09 04:52)

Se filmen längre ner där du ser hur vi fick loss husbilen som kört fast.

Smarta tekniken som du måste prova.

Kört fast med husbilen? Husbil och Husvagn visar med en film hur du tar dig loss, med hjälp av olika hjälpmedel. Börja gärna testa andra tekniker innan du tar fram hjälpmedel. Gunga loss fordonet genom att gasa/släppa gasen/gasa. Backa/lägg om ratten och testa olika metoder som att ge mer tyngd på drivhjulen. När inte det funkar är det dags för hjälpmedlen nedan.

Vi har i filmklippet valt att titta närmare på två hjälpmedel, plus några enkla traditionella metoder som grus under däcket:

1. Snösockor
Däckstrumpan Autosock är godkänd i hela EU istället för snökedjor, vilket är ett krav vintertid i många länder och områden. En sådan däckstrumpa är enkel att trä på drivande hjul, framifrån eller bakifrån. Däckstrumpor är tänkta att användas för att ta sig loss vid fastkörning. Sedan tar man bort dem. De kan också användas i branta backar men max i 50 km/h. Storlek för Fiat Ducato cirka 975 kr, Autosock

2. GripTrak
Räfflade plastunderlag som läggs under däcken för bättre fäste när man kört fast. Kan fästas i dragkroken, så att de automatiskt lyfts upp när man kommit loss. Funktionen (friktionen) är dock lite tveksam vintertid vilket du kan se i filmen.

3. Traditionella metoder
Ha alltid det här med i bilen:

  • Spade Det finns spadar som går att plocka isär, till exempel på smartasaker för 375 kronor.
  • Bogserlina
  • Borste
  • Saftdunk/glasslåda/påse fylld med grov sand Det kan räcka att lirka in något som ger bättre grepp under däcken om man kör fast. Att ha med lite grus är en bra idé.

Så här gick det när vi körde fast med husbilen och testade olika metoder för att ta oss loss:

 

 


 

 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.