Snart kan vi vinka hejdå till 2023, ett år som bjudit både på toppar och dalar.
Krig i världen, höga räntor och låg kronkurs, med höjda priser som följd, har gjort att många svenskar har hållit i slantarna.
Så det är inte konstigt att camping med husvagn eller husbil fortfarande är hett. För det är inte bara ett fantastiskt sätt att semestra, utan också ekonomiskt smart. En campingsemester kostar en bråkdel av vad en charterresa till Spanien går på. Att de utländska campingturisterna återvände i mängd bidrog också till campingboomen.
Så det var tidvis fullt på populära campingplatser och ställplatser. Att boka i förväg, åtminstone under högsäsong, har blivit ett måste.
Till och med Norrköpings Camping som blev utsedd till Sveriges sämsta campingplats i en uppmärksammad artikel i Aftonbladet, fick en rekordsommar.
– Vi har väl aldrig haft en så bra sommar, trots den här artikeln. Det är en av de bästa somrarna de senaste fem åren. Det bevisar väl att all publicitet är bra publicitet… Folk har blivit positivt överraskade när de kommit hit, sade arrendatorn, Robin Wickenberg till husbilhusvagn.se.
Campingplatser och ställplatser skapade också debatt bland husbils- och husvagnsägare.
Under våren höjdes röster mot att det blivit alldeles för dyrt att stå på ställplats. Behövs verkligen all service, frågade en del husbilsägare sig? Gränsen för vad som är rimligt att betala för en natt på ställplats ligger, enligt de som uttalade sig, på omkring 250 kronor/dygn. Samtidigt tar vissa ställplatser nästan det dubbla under högsäsong.
Medan ställplatsägarna påpekade att deras erfarenhet var att husbilister ville att det skulle finnas el, servicehus och möjligheter att tömma på ställplatserna. Och då kostar det.
Det är bara att konstatera att det är bra att det finns något för alla. Och att det bara är att köra vidare om man inte gillar priset.
Ett annat kontroversiellt ämne visade sig vara musikanläggningar på campingplatser. Och då pratar vi om de högtalare som många ställer upp utanför sitt ekipage för att lyssna på favoritmusiken.
Allt började med en insändare i ett mejl till Husbil & Husvagn:
”Att det står i varje campings trivselregler att man inte skall störa, bekommer inte de som inte har någon insikt om grannhänsyn”, skrev en läsare – och sedan var snacket i gång.
När vi kontaktade ett antal stora campingplatser för att kolla läget tyckte de inte att hög musik var något större problem. Däremot upplevde flera av dem att hundar blivit en källa till osämja mellan campare. En campingplats hade till och med slutat att ta emot hundklubbar eftersom det orsakat så mycket problem.
Husbil & Husvagns läsare var, precis som i frågan om musiken, delade i sina åsikter. Skällande hundar som kissar på andra campingtomter, är inte populära. Å andra sidan hävdade en del, hundägare får vi förmoda, att barn kan vara precis lika störande…
Hänsyn är med andra ord viktigt när man lever nära inpå varandra – men även ett visst mått av acceptans.
Det svåra ekonomiska läget ledde inte bara till att fler hemestrade under 2023.
Det bidrog tyvärr också till att färre husbilar och husvagnar såldes än under 2022. Samtidigt var knappast någon förvånad eftersom försäljningen, av främst husbilar, nått toppnivåer under pandemin. En utveckling som knappast skulle kunnat fortsätta under lågkonjunkturen.
Trots detta syntes en svag uppgång under hösten – för svenska husvagnar. Både Kabe och Polar lyfte sina försäljningssiffror. Kanske var det som Kabes vd Mikael Blomqvist spekulerade i en intervju med husbilhusvagn.se:
– När det är lite mer osäkert i omvärlden så vänder man sig till det man känner igen, Det man känner förtroende för. Det gäller alla branscher. Så är det med alla köp: Man söker trygghet.
Under året fick vi också en svensk husbilstillverkare mindre när Nordic Specialhusbilar gick i konkurs. Märket köptes upp av Kabe, som tänker fortsätta tillverkningen av specialhusbilar vid sin anläggning i Dorotea. Men verksamheten i Kristinehamn lades ner och nästan alla anställda sades upp.
Men förtroendet för Kabe ökade och Dagens Industri, DI, tyckte aktien var köpvärd – och att koncernchefen Alf Ekström var värt ett hedersomnämnande vid årets slut.
Fordon då?
På husbilsfronten fortsatte plåtisar att vinna mark, samtidigt som tillverkare och återförsäljare lanserade allt fler campingbilar. De små fordonen som kan fungera både som vardagsbil och semesterfordon är redan enormt populära i Europa.
Frågan är om vi svenskar, som är vana vid mer utrymme och har andra skatteregler, kommer att ta dem till våra hjärtan. Å andra sidan var tveksamheten mot plåtisar stor när de introducerades på våra breddgrader och vi ser ju hur det gick…
Här efterfrågas fortfarande många vanliga husbilar – men gärna av mindre modell, för två. Det syns på visningsstatistiken på husbilhusvagn.se När vi skriver om nätta husbilar med långbäddar är det alltid många läsare som blir intresserade.
Kanske delvis för att barnfamiljer i dag inte har råd att skaffa husbil, utan de som slår till är medelålders par som redan har ett fritidsfordon att byta in. Och för den gruppen är extra bäddplatser onödigt.
För husvagnar var trenden under 2023 tydlig: Allt fler små modeller som fungerar bakom elfordon introducerades.
Knaus slog på stort och presenterade sitt nytillskott Yaseo under Caravan Salon i Düsseldorf. En strömlinjeformad och lätt modell i två storlekar. Anpassad med tanke på framtidens fordon.
Även Adria hade tänkt till och gjort i princip all inredning flyttbar i Adria Aviva 360 DK Lite. Smart ur viktsynpunkt, men också när man ska packa husvagnen med löstagbara "överskåp" – en klar favorit i årets utbud.
Och mot slutet av året kom Thor Industries framtidsvision av hur en laddstation kan se ut, där husvagnsekipage kan stanna för laddning utan att behöva koppla ifrån husvagnen. Känns det inte lite konstigt att man inte tänkt på det tidigare?
Nu går vi in i campingåret 2024 och inför det önskar vi en mindre orolig värld, bättre ekonomiskt läge och att ännu fler får upp ögonen för det fantastiska med att semestra i husbil och husvagn, plus vår sajt: husbilhusvagn.se
Och förstås fantastiskt väder i sommar!
Ta del av alla nyheter som publiceras på Husbil & Husvagns webbplats, som uppdateras dagligen – och även av den tryckta tidningen. Välj mellan tre typer av prenumerationer:
Betala varje månad. Du får tillgång till alla digitala nyheter, kan läsa tidningen digitalt och får vårt populära nyhetsbrev för 49 kronor/ månad. Beställ din prenumeration här!
Betala för ett år. Du får tillgång till alla digitala nyheter, kan läsa tidningen digitalt och får vårt populära nyhetsbrev för 349 kr/år. Beställ din prenumeration här!
Betala för en prenumeration på både den digitala och på papperstidningen. Du får tidningen hem i brevlådan, tillgång till alla digitala nyheter, kan läsa tidningen digitalt och får vårt populära nyhetsbrev för 769 kr/år (10 nummer). Beställ din prenumeration här!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.